اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کاهش ۳۲ درصدی ارزش معاملات و بازدهی ۶-درصدی

در ۱۸ روزی کاری از فروردین ماه سال جاری، ارزش معاملات بورس نسبت به اسفندماه سال گذشته، ۳۲ درصد کاهش یافته و از ۱۳۷ هزار میلیارد تومان به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.
نشریه بورس در تازه ترین شماره خود از وضعیت بازار سهام  در یک ماه نخست سال ۱۴۰۰ نوشت حجم سهم معامله شده از حدود ۱۵۱ میلیارد سهم به حدود ۱۰۴ میلیارد سهم رسیده که این کاهش ۳۱ درصدی را نشان می دهد. هم چنین از آغاز سال ۱۴۰۰،  حجم و ارزش معاملات بازار سهام، اول و دوم به ترتیب ۹۶ میلیارد سهم و ۷۲ هزار میلیارد تومان بوده است. در فروردین ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با اسفندماه ۹۹، دفعات معاملات بازار سهام معادل ۶۱ درصد کاهش یافت و از حدود ۱۶.۵ میلیارد دفعه به حدود ۶.۴ میلیارد دفعه رسید. ارزش بازار در پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با اسفند۹۹، در حدود ۳۵۳ هزار میلیارد تومان برابر با ۷ درصد کاهش یافت و تقریبا از ۵.۲ هزار میلیارد تومان به حدود ۴.۸۶۹ هزار میلیارد تومان رسید. درصد گردش معاملات در فروردین ماه ۱۴۰۰ به رقم ۱ رسید که در مقایسه با ماه اسفند ۹۹، ۳۱ درصد کاهش را نشان می داد. میزان بازدهی کل بورس از آغاز سال ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ماه ۶- درصد بود و نسبت قیمت به درآمد در ۱۲ ماه گذشته به ۱۴.۲۷ رسید.
هم چنین ارزش خالص دارایی صندوق های سرمایه گذاری در فروردین ماه ۱۴۰۰، با بیش از۵۱ هزار میلیارد ریال کاهش به مبلغی حدود ۴.۲۳۹ هزار میلیارد ریال رسید. بیشترین افزایش خالص ارزش دارایی ها مربوط به صندوق های با درآمد ثابت بوده است که با ۲ درصد رشد، ۶۵ هزار میلیارد ریال افزایش به مبلغی بالغ بر ۲.۷۷۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.
صندوق های سرمایه گذاری در مجموع ۲۸ درصد از دارایی های خود را در سهام، ۳۸ درصد را در اوراق مشارکت، ۳۳ درصددر سپرده های بانکی ووجه نقد و ۱ درصد در سایر دارایی ها سرمایهگ ذاری کرده اند. دربین صندوق های سرمایه گذاری، بیشترین بازدهی متعلق به صندوق «بادرآمد ثابت کوثر یکم» از بین صندوق های با درآمد ثابت است. از بین صندوق های سهامی، صندوق«مشترک نوید انصار» با منفی ۳.۷- درصد بازدهی، جایگاه نخست را کسب کرد و بازدهی یک سال گذشته آن برابر با ۷۱.۹ درصد است. در بین صندوق های قابل معامله در بورس، صندوق «با درآمد ثابت نگین سامان» با نماد «کارین» با ۱.۸ درصد بازدهی، بیشترین بازدهی را به دست آورد. بازدهی این صندوق در یک سال گذشته معادل ۲۳.۴ درصد بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن