اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کاهش و افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه

محمد کشتی آرای

پس از دو روز تعطیلی، دادوستدها در بازار آزاد ایران آغاز شده است. با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی در ایالات متحده آمریکا، بازار دچار هیجانی کاذب است و می توان گفت هیچ کدام از قیمت ها در بازار براساس شاخص های مرتبط نیست. از روز گذشته بروز نوسان های شدید در بازار طلا و سکه پیش بینی شده بود و امروز هم بازار پرنوسان و هیجان زده است. عرضه بیشتر از تقاضاست با این حال معاملات با احتیاط انجام می شود.
در ساعت های نخست فعالیت بازار، روند قیمت ها کاهشی بود و حتی قیمت های غیرقابل باور هم اعلام می شد. برای مثال روز گذشته اعلام شد که قیمت دلار به ۲۱ هزار تا ۲۲ هزار تومان رسیده است اما امروز و با شروع معاملات، به طور مداوم کاهش و افزایش قیمت ها را می بینیم.
قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۳۰ دلار افزایش یافته و به ۱۹۵۱ دلار رسیده است. قیمت سکه طرح قدیم هم امروز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و قیمت سکه طرح جدید تا پیش از ساعت ۱۲ به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید در حالیکه در ساعات نخست کار بازار، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گرفته بود. نیم سکه، شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه یک گرمی، دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هر مثقال طلا هم چهار میلیون و ۹۲۰ هزار تومان قیمت گرفته است. هم چنین قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار در بازار به یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان رسیده است.
ترس ناشی از کاهش بیشتر قیمت ها باعث شده طرف عرضه تقویت شود با این حال بازار بی متقاضی نیست. برای تحلیل دقیق بازار باید صبر کرد چراکه هیجان بازار در نهایت یک جا ثابت می ماند و قیمت ها با اثرپذیری از شاخص ها تعیین می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن