اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کاهش واردات داشته‌ایم یا قدرت خرید مردم کم شده؟

کاهش واردات نتیجه استقبال از کالای ایرانی است؟ علی ربیعی چند روز پیش و در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه امروز گزارشی از تولید ملی در این جلسه مطرح شد، گفت: بر اساس این گزارش صادرات کشور به لحاظ وزنی ۲۹ درصد نسبت به دوره قبل بیشتر شده و تراز تجاری کشور هم مثبت است. این نشان می‌دهد که ما در دوران مقاومت، واردات کمتر و صادرات بیشتری داشته‌ایم.

حال باید پرسید کاهش واردات همیشه نشانه خوبی برای اقتصاد است و یا می تواند متغیرهای دیگری مانند کاهش قدرت خرید مردم نیز در این مسئله دخیل باشد؟ در این زمینه سیده فاطمه مقیمی عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است تولید داخلی نسبت به گذشته مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. وی در گفت‌و‌گو با اقتصاد۲۴ گفت: به طور قطع میزان مصرف سرانه نسبت به گذشته تغییر چندانی نداشته است، بلکه تولید داخلی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

مقیمی تصریح کرد: با توجه به نامگذاری سال رونق تولید و تشویق مردم به سمت کالای ایرانی، بازار مصرف به سمت کالای تولید داخل گرایش پیدا کرد و واردات به دلیل محدودیت منابع ارزی کمتر شد. از طرف دیگر وقتی واردات کاهش می یابد، منابع ارزی کمتری مصرف می شود.

وی با تاکید بر لزوم توسعه تولید صادرات محور در داخل، گفت: طبیعتاً سطح کیفی تولیدات بالاتر رفته اند و به تبع آن واردات کمتری نسبت به گذشته داشته ایم.

این عضو اتاق بازرگانی همچنین در پاسخ به این سوال که بالا رفتن قیمت ارز تاثیری در کاهش واردات داشته یا نه، گفت: قیمت ارز را باید دید بر چه مبنایی برای واردات و صادرات محاسبه می کنیم. اگر قیمت را از ۱۸ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان بررسی کنیم قیمت ارز کاهش داشته است ولی اگر بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه کنیم متفاوت خواهد شد. به نظر می رسد این مدیریت مصرف هدفمند به سمت تولید داخل، باعث کاهش واردات نسبت به گذشته باشد.

سیده فاطمه مقیمی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن