اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کاهش قیمت مسکن از تابستان

منبع: فارس

 اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر آغاز اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از تابستان سال جاری، گفت: مالیات بر خانه‌های خالی یکی از ابزارهای موثر دولت به منظور تنطیم و کنترل بازار مسکن است و اجرای آن به دلیل عرضه واحدهای مسکونی خالی، منجر به کاهش قیمت در این بازار می‌شود.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس یازدهم با بیان این نکته که مطابق قانون، دولت مکلف به اخذ مالیات از خانه‌های خالی است، اضافه کرد: در شرایطی که دولت در عمل به وعده خود اهمال نمی‌کرد و ۵سال پیش نسبت به راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان و اخذ مالیات از خانه‌های خالی اقدام می‌کرد، در حال حاضر شاهد افزایش قیمت افسار گسیخته مسکن و جولان سواگران در این بازار نبودیم.
شاکری در توضیح راهکارهای اساسی تنظیم بازار مسکن اظهار داشت: سرعت گرفتن پروژه‌های ساخت و عرصه مسکن، اتمام پروژه مسکن مهر، تعیین تکلیف پروژه‌های طرح اقدام ملی و نظارت جدی بر خرید و فروش واحد مسکونی از اقدامات لازم به منظور تنظیم بازار مسکن است.
وی در تبیین نظارت بر بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی، بیان کرد: افزایش سرسام‌آور قیمت اجاره و خرید مسکن از نابه‌سامانی بازار خبر می‌دهد و همین امر نظارت جدی دولت بر رفتار بنگاه‌های معاملاتی مسکن را می‌طلبد.
این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت تشریح شرایط بازار مسکن برای مردم توسط متولیان مسکن، گفت: دولت باید در گفتگو با مردم نسبت به تشریح شرایط بازار مسکن اقدام کند تا جلوی سو استفاده سوداگران بازار مسکن گرفته شود.
*قانون مالیات از زمین‌های خالی قابل ساخت در مسیر تصویب
شاکری در ارتباط با اخذ مالیات از زمین‌هایی که قابلیت ساخت در آن‌ها وجود دارد، اما مالک اقدام به ساخت آن نمی‌کند، گفت: استفاده از ابزارهای مالیات باید شرایط را برای عرضه زمین‌های متروکه که قابلیت ساخت در آن وجود دارد، فراهم کند. بدین ترتیب علاوه بر کاهش ناامنی اجتماعی ناشی از حضور زمین‌های متروکه شاهد تحریک عرضه مسکن خواهیم بود.
وی در توضیح طرح مجلس برای اخذ مالیات از زمین‌های که قابلیت ساخت دارند، گفت: در گذشته این طرح در شورای شهر تهیه شده بود که مقدمات بررسی آن در کمیسیون عمران مجلس در حال پیگیری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن