اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کاهش۹۰درصدی تولیدفولاد میانی/وزیر نیرو به وعده تامین برق عمل نکرد

مهر

وحید یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت قطعی برق در صنعت فولاد اظهار داشت: همچنان در صنعت فولاد شاهد محدودیت تأمین برق هستیم. دیماند مصرفی شرکت‌ها فقط از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح ۵۰ درصد است و در بقیه ساعات همچنان محدودیت استفاده ۱۰ درصدی از دیماند خریداری شده وجود دارد البته چند روزی است که وضعیت در برخی از استان‌ها بهبود یافته و تولید رو به افزایش بوده است اما در کل شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان گفت به روال عادی برگشته ایم. متأسفانه برنامه‌ای هم که انجمن فولاد در شرایط اضطراری برق تدوین کرده بود به نتیجه مطلوب جهت اجرا نرسیده است و علی رغم موافقت مسئولین در جلسات اما هیچ اتفاق عملیاتی نیفتاده و ما همچنان با محدودیت‌های تأمین برق برای تولید مواجه هستیم.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: مضاف بر اینکه این ۵۰ درصد دیماند مصرفی که برای ساعات شب می‌دهند و ۱۰ درصد دیماند مصرفی که برای ساعات روز می‌دهند، هیچ دردی را از تولیدکنندگان دوا نمی‌کند و حتی به لحاظ محدودیت‌های فنی، برخی از شرکت‌ها امکان قطع و وصل کردن برق و خاموش کردن کوره‌ها را ندارند. اینکه از دیماند ۵۰ درصدی در شب به ۱۰ درصدی در روز برگردند به هیچ وجه برایشان صرفه ندارد و ترجیح می‌دهند کلاً تولید را انجام ندهند.
وی ادامه داد: راهکار بلندمدت این است که وضعیت برق کشور به لحاظ تولید بالاتر برود اما در کوتاه مدت با در نظر گرفتن وضعیت محدودیت‌های فنی هر حلقه از تولید زنجیره فولاد و همین طور شرایط بازار فولاد و نیاز به محصولات مختلف و تعهدات صادراتی، برنامه‌ای تدوین کردیم که با ۲ هزار مگاوات تولید حداقلی در حدود ۴۰ درصد با اشتغال حدود ۹۰ درصدی را انجام دهیم؛ پیش از این هم در جلسات مختلف وزیر نیرو قول دادند که ۲ هزار مگاوات ساعت برق را برای صنعت فولاد تأمین می‌کنند اما با گذشت یک ماه از ارائه این برنامه هنوز اتفاقی نیفتاده است.
کاهش ۹۰ درصدی تولید فولاد میانی در مرداد ماه
یعقوبی در مورد وضعیت تولید گفت: بر اساس آمار غیررسمی به لحاظ تولید در مرداد ماه، به دلیل قطعی برق و محدودیت‌های تأمین برقی که داشتیم، حدود ۱۰ درصد شرایط عادی تولید داشتیم. در واقع میزان تولید فولاد میانی در مردادماه، از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به حدود ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تن کاهش یافت.
معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در تیر ماه نیز در همه محصولات کاهش تولید داشتیم و به طور میانگین حدود ۴۵ درصد تولید را از دست داده بودیم و ۵۵ درصد شرایط عادی توانسته بودیم تولید کنیم.
رقبا بازارهای صادراتی را از ما گرفتند
وی در مورد وضعیت صادرات، گفت: از اول سال پیش بینی این بود که ۶.۵ تا ۷ میلیون تن صادرات فولاد میانی و در کل زنجیره ۱۲ میلیون تن صادرات انجام شود؛ زیرا فرض این بود که محدودیت‌های تأمین برق و صادرات نخواهیم داشت. اما با توجه به محدودیت‌های تأمین برق، پیش بینی می‌شود این ۱۲ میلیون تن صادرات زنجیره فولاد که ارزشش حدود ۸ میلیارد دلار در کل زنجیره و ۵.۵ تا ۶ میلیارد دلار در بخش آهن اسفنجی به بعد بود، محقق نخواهد شد.
یعقوبی اظهار داشت: بازارهای صادراتی فولاد به شدت حساس هستند و در این بازارها باید دائم حضور داشت آن را حفظ کرد؛ حتی در دوره محدودیت‌های صادراتی مطرح می‌کردیم که صادرات کار یک شبه نیست و کار بلند مدت است و شرکت‌ها باید برای حضور مستمر به صورت دائم برنامه ریزی کنند؛ متأسفانه در این مدت رقبا برخی از این بازارها را در عراق، شرق آسیا و افغانستان از ما گرفتند.
معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در دولت جدید باید تقویت صادرات بیشتری صورت بگیرد؛ البته دولت برنامه توسعه صادرات را داشته است منتهی به دلیل عقب افتادن از برنامه بیش از پیش باید به توسعه صادرات بپردازد؛ رفع محدودیت‌های تولید، رفع محدودیت‌های صادرات، تسهیل صادرات، ارائه مشوق‌های لازم و … از جمله الزامات است.
دولت از قیمت گذاری دستوری پرهیز کند
وی افزود: یکی از مهم‌ترین انتظارات فولادسازان از دولت سیزدهم توسعه صادرت است؛ اینکه صادرات را از قید وبند بخشنامه‌ها آزاد کند. همچنین ایجاد توازن در زنجیره فولاد نکته بعدی است زیرا ما در بحث اکتشاف و استخراج عقب هستیم که نیازمند منابع مالی، ایجاد کنسرسیوم و واگذاری امور به بخش خصوصی است.
یعقوبی گفت: همچنین در بحث تنظیم بازار دولت باید از قیمت گذاری دستوری پرهیز کند؛ سازوکار بورس کالا مناسب است، منتهی اما و اگرهایی وجود دارد. اینکه همه شرکت‌ها ملزم به ارائه محصولات در بورس کالا شوند، کار غیرعملی است. هر چقدر در دولت دوازدهم گفتیم گوش نکردند.
وی افزود: سیاست عرضه در بورس کالا درست است اما سیاست عرضه کامل محصولات و همه شرکت‌ها در بورس به دلیل فرایند فروش شرکت‌ها، فرایند اداری و مالی شرکت‌ها و فرایند بورس و… غیرعملی و غیراجرایی است. اگر این کار الزام شود در بعد نظارتی و تنظیم بازار به مشکل خواهیم خورد.
معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: استفاده همزمان از بورس کالا و مکانیزم سامانه جامع تجارت برای رصد بازار داخلی و قید و بند برداشتن از مسیر صادرات باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین تولیدکنندگان از دولت سیزدهم انتظارات مالیاتی، تأمین اجتماعی، رفع محدودیت‌های تولید و بروکراسی‌های اداری دارند.
 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن