اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کار دشوار خرده فروش ها

 در ۱۱ نوامبر سال گذشته یعنی روز مجردها، غول خرده فروشی در چین، علی بابا به درآمدی معادل ۳۸.۴ میلیارد دلار یا ۳۲.۲ میلیارد یورو در یک روز رسید که نسبت به سال ۲۰۱۸ رشد قابل توجهی داشت. با این حال بسیاری میزان رشد فروش در مهم ترین رخداد خرده فروشی در سراسر جهان را کُند ارزیابی کردند و دلیل آن را هم به تضعیف روابط اقتصادی چین و آمریکا و بروز جنگ تجاری نسبت دادند.
هرچند امسال، اقتصاد جهان با همه گیری کرونا منقبض شده و هزینه مصرف افت کرده اما باید به نیمه پر لیوان نگاه کرد. براساس پژوهش های انجام شده در آسیا از رفتار مصرف کنندگان، و با در نظر گرفتن  داده ها و معیارهای جهانی در تحلیل های آژانس نیلسن، همه گیری کرونا نه تنها خرید آنلاین را افزایش داده بلکه بسیاری از فروشندگان آفلاین را به آنلاین تبدیل کرده است. در زمان همه گیری کرونا، شبکه حمل و نقل جهانی با افزایش میزان حمل بار رو به رو شد به ویژه که آغاز همه گیری با شروع تعطیلات سال نو در نوامبر و فوریه همزمان بود. همچنین در دوره همه گیری کرونا بسیاری از کسب وکارهای سنتی بدون هیچ تجربه ای در فضای دیجیتال از فرصت تجارت الکترونیک بهره بردند و خرده فروشی ها در بسترهای تجارت الکترونیک افت های ناشی از همه گیری کرونا را جبران کردند.
اوج های دیگری برای فروش الکترونیکی کالا در راه است چراکه پیش بینی می کنیم میزان تحویل روزانه کالا در روز مجردها و فصل تعطیلات بیش از ۴۰ درصد رشد کند. این میزان حتی پیش از همه گیری کرونا در سال جاری هم برای تجارت الکترونیک پیش بینی می شد. یاسمین خان از سال ۲۰۰۱ در DHL کار می کند. این شرکت در ۲۲۱ کشور و منطقه جهان فعال است و سطح بالایی از کیفیت تحویل را به مشتریان عرضه می کند. یاسمین خان در این مطلب در سایت E27 به نکاتی برای عملکرد بهتر کسب وکارهای آنلاین در روز مجردها و تعطیلات پیش رو در آسیای شرقی اشاره کرده که آگاهی از آن برای فعالان اکوسیستم استارت آپی ایران خالی از لطف نیست.
پیش بینی تقاضا
داده های جمع آوری شده در سال های گذشته نشان می دهد در دوره های مشخصی تقاضا  به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. این افزایش تقاضا می تواند کسب وکار شما را با چالش رو به رو کند. با توجه به همه گیری کرونا، شرایط متفاوت است اما باز باید برای کاهش شکاف بین تقاضا و ذخایر کسب وکار تلاش کنید.  در مورد روز مجردها، تقویت منابع داخلی کسب وکار صرفا شامل موجودی کالا نیست بلکه شامل نیروی انسانی هم می شود. اینکه به تعداد نفرات گروه اضافه کنید و آن ها را زودتر آموزش دهید ضروری است.
پیش بینی هزینه حمل و نقل
بعضی هزینه های غیرقابل پیش بینی حمل ونقل که در فیش نهایی پرداختی ظاهر می شود، عامل ناامیدی مصرف کنندگان است. بعضی تحلیل ها نشان می دهد بیش از ۵۵ درصد از مشتریان، اگر با هزینه های ناگهانی حمل ونقل رو به رو شوند، سبد خرید را رها می کنند و می روند. با در پیش گرفتن سیاستی مشخص در حمل ونقل می توانید از چنین رخدادهایی اجتناب کنید. هزینه حمل ونقل و عوارض و هر هزینه دیگری غیر از قیمت کالا باید در خرید شفاف شود. پیش از فروش هم باید هر نوع محدودیت مربوط به هزینه حمل به دیگر کشورها را پیش بینی و مشخص کنید.
از کدام خدمات ارسالی استفاده می کنید؟
همه گیری کرونا با محدودیت های غیرقابل پیش بینی همراه بوده است. مشتریان ممکن است روزی در خانه کار کنند و روز دیگری به محل کار بروند. برای خدمات رسانی بهتر به مشتریان، درباره گزینه های حمل و نقل منعطف عمل کنید. می توانید تصمیم گیری درباره انتخاب گزینه ها را به خود مشتریان واگذار کنید. سپردن تصمیم به آن ها باعث می شود تحویل های ناموفق به کمترین سطح برسد. ایجاد قدرت انتخاب برای مشتریان  میزان رضایت آن ها از کسب وکار شما را افزایش می دهد و به تکرار خرید آن ها از شما کمک می کند.
ردیابی محصول
شناسایی مسیر حرکت کالا در تعیین میزان رضایت مشتری اثر دارد. با همه گیری کرونا ممکن است قوانین و مقررات حمل و نقل در کشورها تغییر کند. در این شرایط به ویژه در شلوغی خرید در تعطیلات، ایجاد امکان پیگیری مسیر حرکت کالا ضروری است و می تواند مشتریان را راضی نگه دارد. با شفاف سازی مسیر انتقال کالا و شرایط آن به بسیاری از پرسش های مشتریان پاسخ می دهید.
تحویل کالا بدون تماس
خرید آنلاین در همه گیری کرونا رشد کرده است و ایمنی، یکی از مهم ترین مولفه ها در خرید آنلاین است. تحویل کالا بدون هیچ نوع تماسی با مشتریان یکی از گزینه های کاهش همه گیری کرونا و شکستن زنجیره انتقال است. شاید بهتر است به طور موقت کارهایی مثل گرفتن امضا از مشتری در زمان تحویل کالا را کنار بگذارید و گزینه های دیگر را فعال کنید. هر گزینه دیگری باید پیش از انجام خرید به آگاهی مشتریان برسد.
برای بازگشت کالا آماده شوید
روز مجردها و تعطیلات، روز هجوم مشتریان برای خرید آنلاین است و بهتر است برای بازگشت بسیاری از محموله ها هم خود را آماده کنید. تجربه مرجوع کردن کالا، فرصتی دیگر برای پیوند هرچه بیشتر کسب وکارها با مشتریان است. می توانید مرجوع کردن کالا را با اضافه کردن برچسب برگشت برای مشتریان آسان کنید. مدیریت محموله های مرجوعی برای کسب وکارهای کوچک و خرده فروش ها بسیار پر هزینه است. در فصل پیک خرید آنلاین، تمدید دوره مرجوع کردن کالا می تواند از فشارها بر منابع شرکت کم کند. نکته مهم این است که پیش از رسیدن به پیک خرید آنلاین، به روش های مرجوع کردن و هزینه های آن فکر کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن