اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کارخانه ها در چین باز می شود اما تولید آسان نیست

 
ووهان، مرکز شیوع بیماری کرونا و البته از موثرترین شهرهای جهان در صنعت خودروست تا جاییکه آن را دیترویت چین می نامند. به طور تقریبی ۱۰ درصد از وسایل نقلیه ساخت چین، در ووهان تولید می شود و این شهر خانه بسیاری از قطعه سازان است.
کارخانه های قطعه سازی ووهان، که پس از شیوع کرونا بسته شدند، با تصمیم مسئولان چین، یکی پس از دیگری باز می شوند. بعضی از کارخانه دست کم تا چهارشنبه ۱۱ مارس، در حالت نیمه تعطیل باقی می مانند. اما بازگشایی این کارخانه همین امروز یا هر زمان دیگری به معنای حل مشکلات خوروسازان جهانی نیست. مشخص نیست شرکت های که کار خود را از سر می گیرند، مواد اولیه کافی در اختیار داشته باشند یا کارگرانی که بتوانند مثل شرایط عادی گذشته، کار کنند.
خودروسازان و قطعه سازان برای سلامت کارکنان خود نگرانند و قوانین پیش بینی ناپذیر در شهرها و مناطق مختلف صنعتی را که برای پیشرفت به آینده پیش بینی پذیر نیاز دارد، دچار مشکل کرده است. یکی از مسئولان شرکت هوندا موتور که یک هاب تولید و بیش از ۱۰۰ تامین کننده در ووهان چین و مناطق اطراف آن دارد، در این باره به رویترز می گوید:«در بعضی شهرها، اگر یک کارگر مبتلا به کرونا شود، همه کارخانه را تعطیل می کنند. در ووهان هیچ چیز مشخص نیست. نمی دانید که چه بلایی سر کارخانه شما خواهد آمد وقتی یک مورد مبتلا به کرونا در آن گزارش کنید. وقتی یک کارخانه بزرگ را اداره می کنید، این عدم اطمینان کار را مشکل می کند».
در ۱۰ فوریه کارکنان هوندا در گوانژو کار خود را آغاز کردند و در ۱۷ فوریه تولید محصولات از سر گرفته شده است با این حال به دلیل کمبود قطعات و تاخیرهای لجستیکی، ظرفیت تولید کاهش یافته است. هوندا در هفته جاری هاب ووهان خود را  باز می کند. دو هاب این شرکت در چین ۱.۲ میلیون وسیله نقلیه در سال یا بیش از ۲۰ درصد از کل تولید جهانی را تولید می کنند.
دیگر خودروسازان در چین هم اعلام کرده اند که با چالش هایی مثل جاده های بسته، نگرانی های بهداشتی و مشکلات عمده در شریان های اصلی حمل و نقل رو به رو شده اند. مدیر شرکت کاسای کوگیو، به رویترز می گوید« اگر می خواستیم هم نمی توانستیم تولید را از سر بگیریم. زنجیره تامین مختل شده است. مهم تر اینکه با کمبود نیروی انسانی در کارخانه ها رو به رو شده ایم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن