اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کارت بازرگانی کسانی که ارز را برنگرداندند، غیر فعال شد/ لیست صادرکنندگان سوء استفاده گر در اتاق بازرگانی!

بازی مافیا در پنهان ماندن نام صادرکنندگانی که ارز را به کشور نیاوردند

مطابق با مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تصمیم کمیسیون تعیین نحوه برگشت ارز باید صادرکنندگان ارزهای حاصل از صادرات را تا پایان تیر ماه ۹۹ به کشور برگردانند اما طبق اعلام بانک مرکزی تا کنون ۲۷ میلیارد دلار از ارزهای صادراتی به کشور برنگشته است.

اهمیت بازگشت ارز زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار شد که بانک مرکزی برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی با مشکلات جدی مواجه شد و از یک سو کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات رسوبی شدند و از سوی دیگر به افزایش تقاضا برای ارز در بازار آزاد دامن زده شد که این امر نرخ دلار را در بازار تا ۲۶ هزار تومان هم رساند. شرایط سخت بانک مرکزی برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی موجب شد تا در خرداد ماه اولتیماتومی به صادرکنندگان برای پایبندی به مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی داده شود تا آنها ۲۷ میلیارد دلار درآمد ارز حاصل از صادرات که از سالهای ۹۷ و ۹۸ باقی مانده است را به کشور بازگردانند.

وزارت صمت نیز در راستای همراهی با بانک مرکزی برای تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی و سایر نیازهای اولویت دار کشور اعلام کرد که اگر صادرکنندگان ارز خود تا موعد تعیین شده (۳۱ تیر ماه) به کشور برنگردانند کارت بازرگانی آنها را ابطال خواهد کرد.

رئیسی که بی خبر است
پیش از این مجید رضا حریری در گفتگو با بازار اعلام کرد که بیشترین ارزهای صادراتی کشور از محل صادرات نفت، گاز و پتروشیمی حاصل می شود که این امر توسط شرکتهای حاکمیتی صورت می گیرد بنابراین سهم این شرکتها از عدم بازگشت ارز صادراتی به کشور ۹۰ درصد و سهم بخش خصوصی ۱۰ درصد است که لیست و نام این افراد کاملا مشخص است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد: اسامی صادرکنندگان متخلف دولتی و حاکمیتی به صورت شفاف و نه فله ای اعلام شود و با متخلفان ارزی برخوردهای لازم صورت بگیرد؛ البته تعداد این صادرکنندگان متخلف بیشتر از ۸۰ نفر نیست.

اما رئیس اتاق بازرگانی تهران روز گذشته در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از نامه نگاری با بانک مرکزی و ریاست جمهوری برای دریافت لیست صادرکنندگانی که ارزهای صادراتی سال ۹۷ و ۹۸ را به کشور برنگرداندند خبر داد و گفت: ما سه خواسته درباره ارز حاصل از صادرات از دولت و بانک مرکزی داریم؛ اول اینکه به طور تفکیک شده اعلام کنند که رقم ۲۷ میلیارد دلار از چه میزان رفع تعهد و برای چه افرادی است.

وی با بیان اینکه خواسته دوم ما بررسی راهکارهای مشترک در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات است، اظهار داشت: خواسته سوم ما هم این است که به طور شفاف اعلام کنند چه کسانی به عمد ارز صادراتی خود را بازنگردانده‌اند.

اما یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره صحبت های رئیس اتاق بازرگانی تهران مبنی بر اطلاعی از لیست صادرکنندگانی که ارزهای صادراتی را به کشور برنگردانده اند، گفت: چنین ادعایی نمی تواند صحت داشته باشد زیرا اسامی صادرکنندگان به صورت کامل در اختیار اتاق بازرگانی است.

وی افزود: از دیروز کارت بازرگانی صادرکنندگانی که ارزهای صادراتی را به کشور برنگرداندند غیر فعال شده و لیست این افراد کاملا مشخص بوده و در اختیار اتاق های بازرگانی ایران و تهران قرار دارد.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: شنیده ها حکایت از این دارد که از شنبه هفته آینده قرار است برخورد قانونی با صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نکرده اند، شروع شود.

بدون تردید شرایط اقتصادی ایران به دلیل فشار تحریم ها و تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا بسیار سخت و حساس است و برای عبور از بحران های اقتصادی که می تواند هر آن گریبان کشور را بگیرد نیازمند تعهد، تخصص و تدوین سیاست های کلان از سوی مسئولان و همراهی بیشتر بخش خصوصی با دولتمردان هستیم و البته در این میان لازم است تا کمی از میزان منافع فردی، حزبی و جناحی بکاهیم و بر حفظ منافع کلی تاکید داشته باشیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن