اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ژاپن وابستگی اش به چین را کاهش می دهد

ژاپن حداقل 536 میلیون دلار برای شرکت هایی که چین را ترک کنند می پردازد

دولت ژاپن شروع به پرداخت یارانه به شرکت هایی از کشورش کرده است که کارخانه هایشان را از چین منتقل کنند یا به خانه برگردند یا به سمت کشورهای جنوب شرقی آسیا بروند. این اقدام بخشی از برنامه جدید برای تامین زنجیره تامین و کاهش وابستگی به تولید در چین است. بلومبرگ گزارشی دراین باره منتشر کرده است.

طبق گزارش وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن ۵۷ شرکت از جمله شرکت های از جمله Iris Ohyama و Sharp Corp، در مجموع ۵۷.۴ میلیارد ین (۵۳۶ میلیون دلار) یارانه از دولت دریافت کرده اند.

۳۰ شرکت دیگر هم برای انتقال تولید به ویتنام، میانمار، تایلند و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی پول دریافت کرده اند.

طبق گزارش روزنامه نیکی ژاپن، دولت در این دوره ۷۰ میلیارد ین پرداخت خواهد کرد. این پرداخت ها، از بودجه ۲۴۳.۵ میلیارد ینی تامین می شود که دولت ژاپن در ماه آوریل برای کاهش اعتماد به زنجیره تامین چین اختصاص داده است تا شرکت ها محل کارخانه ها را تغییر دهند و به ژاپن برگردند یا به کشورهای دیگر بروند.

روابط ایالات متحده و چین رو به وخامت می رود و وضعیت جنگ تجاری بدتر شده است. از همین رو در ایالات متحده و کشورهای دیگر بحث در مورد چگونگی جدا شدن اقتصادها و بنگاه های اقتصادی از چین افزایش یافته است.

تصمیم ژاپن، مشابه سیاستی است که تایوان در سال ۲۰۱۹ اجرا کرد و هدفش بازگرداندن سرمایه گذارها از کشور چین بود. اما تا به حال، هیچ کشور دیگری سیاست مشخصی برای تشویق تغییر اتخاذ نکرده است.

در شرایط عادی چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن است و شرکت های ژاپنی سرمایه گذاری های گسترده ای در این کشور انجام داده اند. اما شیوع ویروس کرونا به روابط اقتصادی و همچنین چهره چین در ژاپن آسیب رسانده است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، بعد از شورش های ضد ژاپنی در سال ۲۰۱۲، همواره سعی در بهبود روابط با چین داشته است؛ اما عواقب ناشی از شیوع کرونا و اختلافات ارضی در مورد جزایر و میادین گازی در دریای شرق چین این تلاش ها را از بین برده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن