اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چین، نخستین اقتصاد بدون پول نقد

چین می‌رود تا به نخستین اقتصاد بدون پول جهان تبدیل شود. فین اکسترا نوشت از هر پنج پرداخت، چهار پرداخت با موبایل در چین انجام می‌شود. پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد ۸۷ درصد از مشتریان در بازار داخلی چین از خدمات فین تک‌ها برای پرداخت‌ استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۹،  پرداخت موبایل در چین به ۲۹ تریلیون دلار رسیده است. بازار پرداخت آنلاین چین، بزرگ‌ترین بازار مبادله امن آنلاین است.
از زمانی که چین سیستم فین تک خود را به روی بازیگران خارجی باز کرده است و برای عرضه نخستین ارز مجازی ملی به جهان آماده می‌شود، پیش‌بینی‌ها از اثربخشی بیشتر چین بر بازارهای مالی جهان می‌گوید.
بانک مردم در چین نخستین گام‌ها برای عرضه ارز دیجیتال ملی این کشور را برداشته است و به نظر می‌رسد این تلاش‌ها در سال جاری میلادی به‌جایی برسد. با توجه به این، به نظر می‌رسد استفاده از پول نقد در اقتصاد چین به کمترین میزان ممکن برسد.
در سال ۲۰۱۸، پرداخت سالانه موبایلی توسط مشتریان و کسب‌وکارها در چین به ۴۱ تریلیون دلار رسید و اکنون پرداخت با موبایل بیش از نیمی از پرداخت غیر نقدی در چین را شامل می‌شود. هم‌چنین ظرفیت مدیریت دارایی‌های آنلاین در چین در حال افزایش است. به‌این‌ترتیب میزان دارایی شخصی قابل سرمایه‌گذاری در چین با ۱۰ درصد رشد از ۲۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹، به ۴۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۵ می‌رسد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری از طریق پتلفرم های آنلاین انجام شود. چین هم‌چنین بر توسعه فناوری بیمه هم تمرکز کرده است. بیمه‌های آنلاین کمتر از  ۸ درصد از بازار تبادلات مالی چین را تشکیل می‌دهد. این بخش  راه طولانی در پیش دارد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، چین از آمریکا که اکنون بزرگ‌ترین بازار بیمه جهان است، پیشی می‌گیرد.
شرکت‌های فناوری محور و فین تکی‌های چین اکنون بیش از همیشه به خارج از مرزهای خود فکر می‌کنند. نکته مهم‌تر اینکه همه‌گیری کرونا هم، با تغییر سبک زندگی مردم، اشتیاق مشتریان و سرمایه‌گذاران را به خدمات آنلاین مالی افزایش داده است و این فرصتی برای چین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن