اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چه زمانی بازار نفت به شرایط عادی برخواهد گشت؟

بازیابی قیمت نفت می‌تواند دهه‌ها طول بکشد

سفیران باران – پس از رکود قیمت نفت در اواسط دهه ۱۹۸۰، دو دهه طول کشید تا قیمت به سطح قبلی برگشت. اما این بار انتظار می‌رود که این روند طولانی‌تر باشد.

چه زمانی بازار نفت به شرایط عادی برخواهد گشت

چه کسی می‌داند که شرایط عادی برای تقاضای نفت چه زمانی به قبل از بحران کوید-۱۹ برخواهد گشت. هیچ‌کس نمی‌داند، اما احتمالاً برگشتن به شرایط عادی چند سال به درازا خواهد کشید. برای ایجاد ظرفیت اضافی در کل زنجیره تأمین نفت و قیمت زمان لازم است. بلومبرگ در گزارشی تخمین زده است که چه زمانی بازار نفت به شرایط عادی برخواهد گشت.

بدترین روند تاریخی تقاضای نفت

طبق این گزارش درحالی‌که علائم در حال ظهور هستند، ممکن است ما بدترین روند تاریخی تقاضای نفت را پشت سر بگذاریم. هیچ‌کس هم تابه‌حال پیش‌بینی‌ای برای بهبودی سریع در بازار نفت نداشته است. در این میان برخی بدبین‌تر هستند. به‌طور مثال بن ون باردن، مدیر اجرایی داچ شل معتقد است که تقاضای نفت هرگز به‌طور کامل بهبود پیدا نخواهد کرد.

تحلیلگران معتقدند که سوخت جت تا پایان سال ۲۰۲۲ به سطح سال گذشته نخواهد رسید. البته این تحلیل گروه خوش‌بینان در بازار است. مدیرعامل بوئینگ معتقد است که ترافیک مسافران ممکن است تا سه سال آینده به سطح سال ۲۰۱۹ برنگردد.

از دست دادن تقاضا در آینده چه مسائلی را ایجاد می‌کند؟

حالا از دست دادن تقاضا در آینده چه مسائلی را ایجاد می‌کند. به‌طور مثال فرض کنیم که تقاضا ۵ میلیون بشکه در روز کاهش یابد که حدود ۵ درصد از تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ است. در حال حاضر افت مصرف جهانی نفت در ماه آوریل ۳۵ میلیون بشکه در روز کاهش‌یافته و پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۲۰ تقاضای نفت حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز یا ۱۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ شود.

مطمئناً بسیاری از ما به همان سرعتی که می‌توانیم به زندگی قبل از شیوع کرونا برمی‌گردیم، اما برخی دیگر همچنان از رفت‌وآمد روزانه خودداری می‌کنند و دورکاری را ادامه می‌دهند. کارفرماها هم احتمالاً خوشحال خواهند بود که آرزوی آنها را برآورده کرده‌اند.

پس از ماه‌ها ارتباط تلفنی موفق، ممکن است آن دسته از سفرهای کاری که با هواپیما انجام می‌شد هم موردبررسی دقیق‌تر قرار بگیرد. این تغییرات ممکن است برای همیشه تقاضای سوخت را کاهش دهد یا باعث افزایش مصرف برق شود، اما این مسئله کمکی به صنعت نفت نخواهد کرد.

البته ما می‌توانیم به‌طور جمعی همان‌طور که بحران سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ را پشت سر گذاشتیم، از بحران کرونا هم عبور کنیم. اما مسئله این است که شیوع یک بیماری با بحران مالی بسیار متفاوت است. این بیماری به‌سلامت جسمی و همچنین سلامت مالی ما ضربه می‌زند و همه را وادار می‌کند تا راه‌های دیگری برای زندگی و کار در پیش بگیرند.

کاهش ۵ درصدی تقاضا

این صنعت می‌تواند با کاهش ۵ درصدی تقاضا برای مدت زیادی زنده بماند، اما پیشرفت در آن بسیار سخت خواهد بود. البته احتمالاً ظرفیت‌های جدید ایجاد خواهد شد. حتی قبل از همه‌گیری کرونا، ما با جهانی روبه‌رو بودیم که رشد تقاضای نفت به‌طور فزاینده به‌جای سوخت، در رشد پلاستیک متمرکزشده بود.

هر بار که قیمت نفت افزایش می‌یابد، تولیدکننده با عجله سعی می‌کنند تا از ظرفیت بیکار خود استفاده کنند. پس از رکود قیمت نفت در اواسط دهه ۱۹۸۰، دو دهه طول کشید تا قیمت به سطح قبلی برگشت. اما این بار انتظار می‌رود که این روند طولانی‌تر باشد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن