اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چطور کم کاری های دوره کرونا را مدیریت کنیم

ربکا نایت، روزنامه نگار مستقل، هاروارد بیزنس ریویو

با هرچه همه گیرتر شدن کرونا، آسیب های بازار کار هم عمیق تر می شود. این روزها تنها استرس و فشار ناشی از خانه ماندن یا اخراج تعداد زیادی از کارکنان و کارگران، مدیران را آزار نمی دهد. آن ها نگرانی های خودشان را دارند. اگر اخراج کارکنان تنها راه زنده ماندن کسب وکارها در شرایط کنونی است، چطور باید بر احساس گناه و غم ناشی از اجرای این تصمیم غلبه کرد؟ چطور باید به کارمندانی که نمی توان آن ها را چهره به چهره دید، خبر اخراجشان را داد؟ به باقی کارمندان باید چه گفت؟ برای مدیریت ترس های آینده چه باید کرد؟
کارشناسان چه می گویند؟
اخراج کارمندان در شرایط عادی دشوار است اما در شرایط همه گیری کرونا در سراسر جهان بار عاطفی این کار سنگین تر شده است. جاشوآ مارگولیس، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد اخراج کارکنان در شرایط کنونی را تجربه ای غیرقابل تحمل می داند. او می گوید: سطح ابهام این روزها بسیار بالاست و ذهن مردم پر از سوال است.
 به عنوان مسئول اخراج بخشی از کارکنان، شما احساسات مختلفی را تجربه می کنید. قلب شما طرف مردم را می گیرد اما شما مسئولیت سازمان را بر عهده دارید. کنت فریمن، از دانشگاه تجارت بوستون می گوید این تنش زمانی بزرگتر می شود که شما برای سرنوشت خود هم نگران شوید. شما هم انسان هستید. اما بهترین کار این است که شما احساسات و نگرانی های شخصی تان را از وظایفی که باید انجام دهید، جدا نگه دارید.
چند توصیه در این باره وجود دارد. یکی از مهم ترین آن ها این است؛ پیش از اخراج کارکنان خود کمی فکر کنید. به این فکر کنید که آیا اخراج لازم است یا خیر؟ اگر شما مسئول اخراج کارکنان هستید، پیش از هر تصمیمی این سوال را از خودتان بپرسید: آیا کم کردن از نیروی کار واقعا ضرورت دارد؟
 انگیزه کاهش هزینه ها قابل فهم است اما شرایطی که امروز در آن قرار داریم یک رکود دیگر از رکودهای دوره ای نیست. ما در شرایط همه گیری یک بیماری در سراسر جهان قرار داریم. یک لحظه تاریخی و استثنایی که در آینده، اقتصادها، جوامع و مشاغل و زندگی مردم را تغییر می دهد. این یعنی باید پاسخ های متفاوتی برای رویارویی با این بحران آماده کرد. فریمن می گوید به عنوان رهبر یک کسب وکار باید درباره اینکه سازمان شما چطور می تواند تعداد بیشتری از فرصت های شغلی کارکنان را حفظ کنید خلاقانه فکر کنید. او پیشنهاد می کند که به عنوان رهبر یک کسب کار، دیگر مدیران مجموعه را جمع کنید و از آن ها بپرسید به جای کارکنان از چه بخش های دیگری می توانیم بگذریم و گزینه های آن ها برای کاستن از هزینه ها چیست؟ هدف شما این است که به راه حلی برای توزیع آثار منفی همه گیری کرونا بر همه بخش ها برسید. از کار بیکار کردن مردم شاید آخرین راه حل است و اگر قرار است چنین تصمیمی بگیرید، تلاش کنید این اخراج ها در چند دوره انجام نشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن