اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چرا ۱۱ هزارمگاوات برق کم داریم؟

حمیدرضا صالحی

عدم سرمایه گذاری بر زیرساخت های تولید برق، کلید قطعی های برق در این روزهاست. نمی توان در بررسی مشکلات قطعی برق این موضوع را کنار گذاشت و به گرمایش زودرس زمین یا کاهش میزان بارش ها در ارتباط با عملکرد نیروگاه های آبی اشاره کرد.
فاصله ای که امروز در میزان تولید و مصرف برق می بینیم که به گفته مسئولان به ۱۱ هزارمگاوات رسیده ناشی از بی توجهی ها به سرمایه گذاری در زیرساخت هاست. این عدد، عدد کمی نیست و اگر این فاصله را کم نکنیم، باید قطعی های طولانی تری را انتظار بکشیم. براساس قانون برنامه ششم توسعه، ظرفیت نیروگاه های نصب شده در ایران باید به ۹۰ تا ۹۵ هزارمگاوات می رسید اما امروز، تنها ۸۵ هزارمگاوات ظرفیت در نیروگاه های نصب شده داریم و میزان تولید برق هم ۶۵ تا ۶۶ هزارمگاوات است. این درحالی است که در دوره اوج مصرف به ویژه در سال جاری، می توان تخمین زد که میزان مصرف به بیش از ۷۲ هزارمگاوات رسیده است. بنابراین نمی توان قطعی های امروز را به گردن گرمایش زمین و .. انداخت. ما از برنامه ریزی ها و پیش بینی ها عقبیم و به دلیل بی توجهی به قوانین و برنامه ها در کشور به قطعی برق در این روزها دچار شدیم.
هم چنین اشاره به افزایش میزان مصرف به دلیل استخراج رمزارز هم فرافکنی است. از مدت ها پیش، میزان مصرف برق در واحدهای صنعتی در مقایسه با سال های قبل توسط وزارت نیرو بررسی شده و واحدهای متخلفی که به طور غیرقانونی دستگاه های استخراج رمزارز نصب کردند، جمع شده اند. میزان مصرف واحدهای مجاز استخراج رمزارز هم در کل کشور رقمی نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات است که در کل رقم بزرگی نیست اما میزان مصرف واحدهای غیرمجاز نزدیک به یک هزار مگاوات تخمین زده شده است که باید با آن ها برخورد کرد.
سهم بخش خانگی، صنایع،  تجاری و عمومی از مصرف برق در کشور یک سوم است که در دوره اوج مصرف،  سهم بخش خانگی افزایش پیدا می کند. دولت در تابستان امسال برای مدیریت میزان مصرف، خاموشی ها را از صنایع آغاز کرد درحالیکه باید برق صنایع را برای نجات تولید حفظ کرد. امروز هم می بینیم که بخش خانگی دچار  قطعی های بی برنامه و مکرر برق می شود.
برای کاهش میزان قطعی ها باید برای پیوند فوری نیروگاه های نصب شده که به هر دلیلی ظرفیت غیرمحبوس دارند اما وارد مدار نشده اند، تلاش کرد. خرید قطعات مورد نیاز و نوسازی های فوری این نیروگاه ها  در اولویت است. هم چنین مردم باید دست به دست هم دهند تا از این شرایط سخت عبور کنیم. مصرف بیش از اندازه و در ساعت های اوج مصرف از نظر اخلاقی در شرایط کنونی درست نیست و آسیب های جبران ناپذیری دارد که از جمله آن به خطر افتادن جان بیماران در بیمارستان هاست.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن