اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چرا پول گرفتن تا این اندازه سخت است؟

به لطف رسانه های استارت آپی، یک استارت آپ خوب با استارت آپی که بودجه خوبی در اختیار دارد، مترادف شده است، حتی درباره استارت آپ هایی که محصول قابل عرضه ندارند. با این حال، تعقیب کورکورانه سرمایه گذاران، قطعا نخستین توصیه برای  تازه واردها نیست. تمرکز بر افزایش سرمایه، در زمان نامناسب و از مسیر نامناسب، به صرف هزینه و وقت زیادی می انجامد و در نهایت هم نتیجه ای ندارد. فوربز چند توصیه برای فعالان استارت آپی در این باره دارد که خواندنی است. پنج سوءتفاهم درباره جذب سرمایه که بی توجهی به آن، زیان آور است.  
۱.فکر کردن به سرمایه گذار، زمانی که نیازی به او ندارید
بیشتر کسب وکارهای جدید با سرمایه بنیانگذاران آن راه اندازی می شود. چرا؟ به سه دلیل.
نخست، دشوار است که دیگران را به سرمایه گذاری بر روی ایده ای که منافعش اثبات نشده، قانع کنیم.
دوم، بیشتر کسب وکارهای جدید به اندازه ای هزینه بر و سرمایه بر نیست که بنیانگذار، رنج قانع کردن سرمایه گذار را به جان بخرد و سرمایه گذار را در درآمد خود شریک کند.
 سوم، و از همه مهم تر برای استارت آپ ها، عدم مقیاس پذیری همه کسب وکارهاست. همه کسب وکارهای جدید قابلیت بزرگ شدن ندارند و سرمایه گذاران هم به دنبال کسب وکارهایی اند که از آب و گل درآمده است. بیشتر کسب وکارهای سنتی نمی توانند در کمتر از یک دهه به رشدی معادل یک میلیارد دلار برسند.
۲.تلاش برای جذب سرمایه، زمانی که خیلی زود است
یکی از اشتباه های رایج فعالان استارت آپی، جذب سرمایه برای ایده ای است که روی یک کاغذ نوشته اند و چیز دیگری برای نمایش آن ندارند. شاید برای بعضی که رزومه ای چشم گیر و ارتباطات قوی دارند، جذب سرمایه به این شکل ممکن باشد اما این روزها، جذب سرمایه با ارائه ایده سخت تر از همیشه است. سرمایه گذاران این روزها کمتر به توانایی بنیانگذاران برای پیش بینی آینده اتکا می کنند و بیشتر به شواهد محکم و عملی توجه دارند. اعتبار بخشی به ایده پیش از جذب سرمایه وظیفه بنیانگذار است.
۳.درک نادرست از فضای جذب سرمایه
جذب سرمایه در مرحله کشت ایده و پیش از آن، سرمایه لازم برای اثبات مفهوم را در اختیار شما قرار می دهد.درواقع سرمایه در این مرحله برای توسعه محصول استارت آپ و یافتن نخستین مشتری هاست، طوری که اطمینان حاصل کنید در مسیر درست در بازار محصول قرار گرفته اید. در مرحله کشت ایده و پیش از آن، به طور معمول سرمایه توسط سرمایه گذارن فرشته، انکوباتورها، شتاب دهنده ها و سرمایه های اولیه تامین می شود. صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، سرمایه لازم را برای رشد استارت آپ ها و توسعه محصول در بازار فراهم کنند تا استارت آپ  بتواند در مقیاس بزرگتری به کار خود ادامه دهد. تلاش برای جذب سرمایه از صندوق ها در مراحلی که هنوز درآمدی از محل استارت آپ کسب نکرده اید، فقط زمان شما را هدر می دهد.
۴.تلاش برای دسترسی به سرمایه گذار بدون مراجعه به افراد
بعضی استارت آپ ها درخواست برای سرمایه گذاری را به شکل یک متن ساده روی وب سایت خود قرار می دهند که حتی به سختی می توان آن را برقراری ارتباطات سرد دانست. هرچند غیرمنصفانه است اما در نهایت، سرمایه ها به استارت آپی می رسد که اعتماد سرمایه گذاران را جلب کرده اند. به همین دلیل، بهترین راه برای جذب موثر سرمایه، درگیری فعالانه بنیانگذار با اجتماع استارت آپ ها و دسترسی به افراد موثری است که می توانند شما را به سرمایه گذاران معرفی کنند.
۵.ناکامی در طرح درست ایده
سرانجام روزی به زمان مناسب جذب سرمایه می رسید و باید اطمینان حاصل کنید که می توانید ایده هایتان را به خوبی برای سرمایه گذاران شفاف کنید. برای انجام این کار باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسید. نخست، چرا شرکت شما با آنچه سرمایه گذار می خواهد تطابق دارد؟ دوم، می توانید خلاصه و شفاف بگوید شرکت شما دقیقا چه می کند و چرا؟ و در نهایت، نکته پایانی اما مهم، می توانید شواهد عملی از آنچه می گویید ارائه کنید؟
خلاصه اینکه، افزایش سرمایه سخت است اما در بسیاری از موارد، این سختی به خاطر تلاش برای جذب سرمایه در زمان اشتباه به کارآفرینان تحمیل می شود. اطمینان پیدا کنید که شما به عنوان صاحب یک کسب وکار، مرتکب چنین خطایی نمی شوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن