اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چرا تولیدکنندگان از افزایش قیمت ضرر می کنند؟

کاوه زرگران

میزان اثرگذاری بنزین در قیمت تمام شده کالا در ایران نسبت گازوییل بسیار کمتر است. حمل و نقل کشور بیش از بنزین به گازوئیل وابسته است و بنزین تنها در زمینه توزیع و پخش محصولات تکمیل شده در مرحله بازاریابی و توزیع های مویرگی و کوچک اثر دارد.
باتوجه به اینکه عمده فعالیت های تولیدی با اتکا به سوخت گازوییل انجام می شود و قیمت گازوییل هم افزایش نیافته، رشد قیمت بنزین اثر تورمی بزرگی بر کالاها نخواهد داشت. شبکه حمل و نقل کشوری در زمینه ریل ظرفیت های لازم برای حمایت از تولید را ندارد و عمده انتقال کالا و مواد غذایی در ایران با کامیونت انجام می شود. با توجه به این نکته، اثرگذاری قیمت سوخت گازوییل بر زنجیره تولید بسیار بیشتر از بنزین است و تغییر قیمت آن به صلاح اقتصاد کشور نیست.
با این وجود نمی توان گفت تولیدکنندگان حق افزایش قیمت را ندارند و با روش های دستوری به دنبال تثبیت قیمت ها بود. میزان افزایش قیمت هر کالا را مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار هر کشور تعیین می کند. این بازار است که می گوید یک محصول باید گران تر فروخته شود. زمانی که در نظام عرضه و تقاضا زمینه افزایش قیمت یک کالا ایجاد شود، هیچ دولتی با هیچ دستوری نمی تواند جلوی افزایش قیمت را بگیرد.
شرایط اقتصادی کشور اکنون به گونه ای است که افزایش قیمت کالاها به زیان تولیدکنندگان تمام می شود چراکه مردم توان خرید کالا با قیمتی بیش از قیمت های کنونی را ندارند. بنابراین، رشد قیمت ها با کاهش فروش همراه خواهد بود. با توجه به شرایط کنونی خواسته همه تولیدکنندگان این است که قیمت ها افزایش پیدا نکند. دولت می تواند با حمایت از تولیدکنندگانی که محصولات آن ها از گران شدن بنزین بیشتر اثر می پذیرد، به عدم افزایش قیمت ها کمک کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن