اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چراغ قرمزی به نام کرونا

آینده نگر

 با اعمال محدودیت تردد بین المللی و بین شهری در کشورها، حمل و نقل مسافر و کالا به کمترین سطح در سال گذشته رسید. با بسته شدن مرزها، تردد جاده ای و ریلی متوقف شد و خطوط هوایی نه فقط در ایران بلکه در جهان، تعطیل و با کمترین تعداد مسافر پروازها را انجام دادند. مدتی پس از فروکش کردن کرونا و شفاف شدن پروتکل های بهداشتی در ارتباط با مواجهه با این بیماری، با اعمال محدودیت هایی مثل الزام انجام آزمایش کرونا برای سفرهای هوایی، صنعت حمل ونقل توانست تا اندازه ای به شرایط عادی بازگردد. با باز شدن مرزهای زمینی،  تردد کامیون ها از سر گرفته شد و با مجوز وزارت بهداشت، خطوط هوایی موظف شدند با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما در هر پرواز، به کار خود ادامه دهند. باوجود مشکلات ناشی از کرونا توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای را دنبال می شود. خادمی،  مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد مجموع خطوط ریلی ایران به ۱۴ هزارکیلومتر می رسد. به گفته مسئولان در سال ۹۹، ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در دست ساخت قرار گرفته است و تا پایان سال ۱۴۰۰، دست کم یک هزار کیلومتر خطوط ریلی تازه به مجموع خطوط ریلی کشور اضافه می شود. هم چنین آمار شبکه آزادراهی ایران در سال ۹۹ به ۲۵۰۰ کیلومتر رسیده است و ۱۲۴۰ کیلومتر آزادراه دیگر در دستور ساخت گرفته است. قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰، ۵۷۵ کیلومتر آزادراه دیگر در کشور ساخته شود و به این ترتیب طول آزادراه های کشور ۲۳ درصد افزایش پیدا می کند. هم چنین طول کل بزرگراه ها در کشور به ۱۷ هزار کیلومتر می رسد و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰،  ۱۲۷۰ کیلومتر دیگر بزرگراه و راه اصلی در کشور ساخته شود. ایران سالانه یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی و راه اصلی به مجموع راه ها در کشور اضافه می کند. هم چنین در بخش حمل و نقل هوایی، مذاکره برای استفاده از ظرفیت قراردادهای خرید هواپیما هم چنان ادامه دارد. رئیس سازمان هواپیمایی در زمستان سال گذشته اعلام کرد ۸ فروند هواپیما وارد کشور شده و برای پیگیری قرارداد با بوئینگ هم مذاکراتی انجام شده است. بنابر اعلام زنگنه در دی ماه سال گذشته، ایران برای خرید ۱۷ فروند هواپیمای دیگر برنامه ریزی کرده است. 
پیش بینی ۱۴۰۰
سال امید
 سال ۱۴۰۰ برای صنعت حمل و نقل سالی متفاوت است. در این سال کرونا به پیش بینی بسیاری و البته با امید به توزیع واکسن کرونا و نتیجه بخشی آن، از تب و تاب می افتد. به این ترتیب یکی از مهم ترین عوامل در زیان صنعت حمل ونقل از محل کاهش تردد  مسافر از بین می رود یا کم رنگ می شود. هم چنین با بهبود وضعیت اقتصاد کلان به دنبال تعیین تکلیف روابط بین المللی ایران در سال ۱۴۰۰ و احتمال تصویب لوایح اف ای تی اف، این امید وجود دارد که دولت با دست بازتری از نظر ارزی، توسعه زیرساخت های حمل و نقل را دنبال کند. با این حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ و انتظار برای استقرار دولت جدید و اعلام استراتژی ها و سیاست های آن در قبال صنایع مختلف از جمله حمل و نقل، می تواند روند توسعه صنعت را متاثر کند.
کامنت
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی: شرکت های هواپیمایی در جهان و ایران سال سختی را پشت سر گذاشتند. همه گیری کرونا و ایجاد محدودیت های رفت و آمد مردم بین کشورها وشهرها، میزان پروازها در ایران را به کمترین سطح ممکن رساند. به ویژه در تعطیلات نوروز که بیشترین میزان پرواز انجام می شود،پروازهای خارجی بیش از ۹۶ درصد و پروازهای داخلی بیش از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد. به تدریج با فروکش کردن کرونا و کاهش محدودیت ها، به افزایش نسبی مسافر رسیدیم اما در مقایسه با سال گذشته، هم چنان تعداد مسافران خارجی و داخلی کم است. هم چنین افزایش نرخ ارز در سال جاری به هزینه های شرکت های هواپیمایی افزود و به دامنه بحران برای شرکت ها دامن زد. زیان قابل توجه شرکت ها با اعمال محدودیت پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت از آبان ماه سال ۹۹ تشدید شد. هم چنین عدم امکان افزایش نرخ بلیت هواپیما با اعمال محدودیت توسط دستگاه های نظارتی، به مشکلات افزود. سال ۹۹، سال متفاوتی برای شرکت های هواپیمایی بود و امیدواریم در سال ۱۴۰۰، با بهبود فضای بین المللی به نفع اقتصاد ایران اوضاع کمی بهتر شود. گشایش های سیاسی می تواند وضعیت اقتصاد ایران را تغییر دهد و با کاهش فشار تحریم ها فضای متفاوتی را در سال ۱۴۰۰ تجربه کنیم. هم چنین رفع کرونا و کاهش محدودیت های اعمال شده توسط وزارت بهداشت برای انواع کسب وکارها از جمله شرکت های هواپیمایی می تواند به بهبود وضعیت شرکت ها کمک کند و شرکت ها در سال ۱۴۰۰ علاوه بر بهبود خدمات رسانی به مردم ایران، زیان گذشته را جبران کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن