اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پیروزی بایدن در انتخابات به نفع اقتصاد آسیا است؟

ریاست جمهوری بایدن به کاهش هرج‌ومرج‌ها کمک می‌کند و این تغییری بزرگ خواهد بود. نوسانات هیجانی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی به‌ویژه در رابطه با چین منجر به افزایش هزینه ریسک بیمه سهام برای بیشتر شرکت‌های آسیایی شده است.

نتیجه‌گیری از انتخابات ایالات‌متحده به‌اندازه کافی سخت است. شما هم هرگز به تأثیر رأی در بازار توجه نکنید، اما بااین‌وجود یک دیدگاه نوظهور شکل‌گرفته است که می‌گوید پیروزی بایدن ریسک‌ها در آسیا را کاهش می‌دهد و تنش میان چین را مهار می‌کند. بلومبرگ گزارشی درباره تأثیر اقتصادی پیروزی جو بایدن در اقتصاد آسیا را منتشر کرده است.

طبق گزارش BS Group AG و AMP Capital Investors اختلافات در زمینه‌هایی مانند فناوری، حقوق بشر و تجارت همچنان وجود خواهد داشت، اما به‌احتمال‌زیاد اگر بایدن انتخابات را از ترامپ ببرد، وضعیت تا حدودی تغییر خواهد کرد.

نادر نعیمی، رئیس بازارهای پویا در شرکت سرمایه‌گذاری AMP می‌گوید: ریاست جمهوری بایدن به کاهش هرج‌ومرج‌ها کمک می‌کند و این تغییری بزرگ خواهد بود. نوسانات هیجانی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی به‌ویژه در رابطه با چین منجر به افزایش هزینه ریسک بیمه سهام برای بیشتر شرکت‌های آسیایی شده است.

در حال حاضر، بایدن در نظرسنجی‌های ملی و نظرسنجی‌های ایالتی پیشرو است. درواقع این انتخابات، بدتر شدن روابط ایالات‌متحده و پکن و بهبود اقتصادی نابرابر براثر شیوع کرونا، ازجمله مهم‌ترین خطراتی است که سرمایه‌گذاران با آن مواجه هستند.

شرکت گلدمن ساکس ماه گذشته هشدار داد که آنها برای عدم ثبات حول‌وحوش تاریخ ۳ نوامبر آماده می‌شوند. شاخص MSCI آسیا پاسیفیک از زمان تحلیف ترامپ ۲۲ درصد رشد داشته است، اما از زمانی که کاخ سفید در سال ۲۰۱۸ جنگ تجاری را به راه انداخت، از شاخص S&P 500 عقب ماند.

در اینجا طیف وسیعی از نظرات در مورد تغییرات احتمالی قدرت در ایالات‌متحده آورده شده است.

*بازار بورس

استراتژیست‌های UBS Global Wealth Management به رهبری مارک هایفل معتقدند که پیشروی بایدن نتیجه مثبتی برای بورس آسیا خواهد داشت. این وضعیت احتمالاً باسیاست خارجی پیش‌بینی‌پذیرتر و روابط کمتر خصمانه با چین رقم خواهد خورد. از طرفی افزایش احتمالی مالیات‌ها تحت سیاست‌های بایدن، تأثیر مستقیمی در آسیا نخواهد گذاشت.

*ارزها

تحلیلگران شرکت Nomura Holdings با اشاره به اعلام نامزدی کاملا هریس برای معاونت ریاست جمهوری بایدن اعلام کردند که به نظر می‌رسد بازارها شاهد پیروزی بایدن-هریس به‌عنوان پتانسیلی برای کاهش نوسانات سیاسی و ارزی و اقداماتی کمتر علیه چین خواهند بود. آنها نوشتند که این پیروزی می‌تواند سود قابل‌توجهی برای بازارهای در حال ظهور و ارزهای آسیایی ازجمله یوان باشد.

*جریان‌ها

به گفته برخی از تحلیلگران دولت بایدن به‌احتمال‌زیاد تنش سیاسی با چین را کاهش خواهد داد. این ثبات به‌مراتب آرامش بیشتری را به آسیا پاسیفیک و اقتصادهای این منطقه وارد می‌کند.

*تجارت

دان فینمن، رئیس راهبردی در شرکت Credit Suisse می‌گوید: احتمالاً بایدن بیشتر روی تقویت سیستم متحدان ایالات‌متحده متمرکز خواهد بود و با توجه به موضوعات حقوق بشر احتمالاً در مورد تجارت کمتر تهاجمی خواهد بود. البته به گفته او، انتخاب مجدد ترامپ شاید روابط ایالات‌متحده و چین را کمی تسکین دهد. چراکه بعد از رأی‌گیری این احتمال وجود دارد که ترامپ دیگر نیاز کمتری به اعمال اقدامات سختگیرانه نسبت به چین داشته باشد.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن