پول زیر سنگ نیست
آینده نگر
بازیگران بزرگ در اقتصاد جهانی، در سالهای گذشته از قرن بیستویکم، رقابت با یکدیگر را در زمین فناوری دنبال می کنند. به همین دلیل توسعه اقتصاد دیجیتال و افزایش سهم آن از تولید ناخالص داخلی کشورها در اولویت قرار گرفته است. براساس اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۹۲، ۱.۷ درصد بوده که این سهم در سال ۹۹ به ۶.۴ درصد رسیده است. مسئولان کاهش نرخ بیکاری براساس توسعه فرصتها در میدان فناوری را از مظاهر توسعه اقتصاد دیجیتال میدانند. فرصت های شغلی نهفته در دل توسعه فناوری را میتوان در حوزه توسعه فعالیت شرکتها و کسب وکارهای خرد خصوصی بررسی کرد.
بررسی های سایت ایران تلنت از وضعیت بازار کار در ایران در سال ۹۹ نشان میدهد حوزه فناوری اطلاعات و نرمافزار، با سهم ۱۷ درصدی، نخستین صنعتی در ایران بوده که بیشترین نیروهای کار را در آگهیهای پست شده در ایران تلنت جذب کرده است. سرویس دهی اینترنت، نرم افزار و دیگر مهارت های مورد نیاز در حوزه فناوری اطلاعات، از زمینه های استخدام و جذب نیرو در ایران تلنت بوده است. بیشتر شرکت هایی که از طریق آگهی های ایران تلنت بیشترین تعداد نیرو را در سال ۹۹ جذب کرده اند، در دسته شرکت های فناوری محور جای می گیرند. نام گروه اسنپ، ام تی ان ایرانسل، گروه دیجی کالا، دیوار و تپسی در بین شرکت هایی که بیشترین تعداد نیرو را در سال ۹۹ جذب کرده اند، دیده میشود.
همچنین می توان درآمدزایی خرد شهروندان از اینترنت را مصداقی کوچک اما ارزشمند از توسعه اقتصاد دیجیتال دانست. ایرانیان در این سال ها چطور در بستر اینترنت درآمدزایی کردند؟ کسب وکار ایرانیان چطور با توسعه اینترنت و استفاده از پلتفرم های داخلی و خارجی تغییر کرده است؟
توسعه دهندگان در صنعت موبایل
از مهم ترین جنبههای اشتغالزایی اینترنت در ایران توسعه کسب وکارهای موبایلی است. کافه بازار بزرگترین توزیعکننده برنامه های موبایلی در ایران سالانه گزارش هایی از صنعت برنامه های موبایلی ارائه می کند. این گزارش در هر سال نشان می دهد تعداد اشتغال در صنعت برنامه های موبایلی کشور، درآمدزایی از محل توسعه و پشتیبانی برنامه ها، و تبلیغات در این حوزه رو به افزایش است. تنها کافه بازار به عنوان بستر توزیع و پخش برنامه در سال ۹۹، بیش از ۴۴ میلیون بار نصب شده است و این رقم مربوط به نصب فعال این برنامه است.
تازه ترین گزارش کافه بازار از عملکرد کاربران و توسعه دهندگان ایرانی در سال ۹۹ نشان می دهد ۱۶۱ بازی و برنامه فعال در کافه بازار عرضه شده است. کاربران کافه بازار در طول یک سال ۱.۶ میلیارد بار برنامه و بازی از کافه بازار دانلود و یا بروزرسانی کردند. نکته مهم اینکه، از عرضه و بارگذاری این میزان برنامه در کافه بازار، بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان درآمد نصیب توسعه دهنده های بازی و برنامه ها شده که در مقایسه با سال ۹۸، ۴۸ درصد رشد را نشان میدهد. کافه بازار اعلام کرده بیش از ۶۷ هزار توسعه دهنده در این فروشگاه عرضه برنامه های موبایلی محصولات خود را عرضه کرده اند.
به طور کلی ۱۱۷ میلیون تراکنش در کافه بازار ثبت شده است. تعداد خریداران ۱۵.۷ میلیون نفر بوده و این میزان تراکنش، بیش از ۷۵۶ میلیارد تومان درآمد عاید توسعه دهندگان کرده است. توسعهدهندگان در تهران سهم ۸۸ درصدی از درآمد کل توسعه دهندگان کافه بازار دارند و رتبه دوم در اختیار استان خراسان رضوی است که با ۵ درصد سهم در جایگاه دوم است و سهم دیگر استان ها به طور کلی به ۷ درصد از کل درآمد توسعهدهندگان میرسد. همچنین بیشتر خریداران برنامههای کافه بازار در استانهای تهران، آذربایجان غربی و خراسان رضوی زندگی می کنند و سهم این سه استان بیش از نیمی از کل خریداران است. سهم تهران به تنهایی از کل خریداران به ۳۲ درصد میرسد.
در بین برنامه های مختلف، بازی ها از برنامه های محبوب در صنعت برنامه های موبایلی ایران است. گزارش کافه بازار نشان می دهد بیشتر توسعه دهندگان از محل ساخت و پشتیبانی بازی های موبایلی درآمد کسب کرده اند. سهم بازیسازان تهرانی از کل درآمد توسعه دهندگان برنامه های موبایلی ۸۴ درصد است و پس از پایتخت، بازیسازان در گیلان با ۶ درصد سهم از کل درآمد بازیسازی، از محل عرضه بازی درآمد کسب کرده اند. استان خراسان رضوی با ۲ درصد سهم در جایگاه سوم است.
در سال ۹۹، ۶ هزار و ۷۰۰ بازیفروشنده در کافه بازار فعال بودهاند. از این تعداد، یک هزار و ۷۳۰ فروشنده، از فروشندگان جدید به شمار میروند. ۴۳۰۰ بازی در سال ۹۹، در مجموع کل بازیهای موبایلی به کار خود ادامه داده اند. ۳۰۰۰ بازی در سال ۹۸ فروش داشتند اما در سال ۹۹ فروش نداشتند که این تعداد ریزش نسبت به سایر سالها، کمتر بوده است. در سال گذشته ۶۷۰۰ بازی فروشنده در کافه بازار فعال بوده است که از این تعداد، ۱۷۳۰ بازیفروشنده از عرضه کنندگان جدید بوده اند. بر این اساس همچنین در سال گذشته، ۴۳۰۰ بازی فروشنده، علاوه بر بازی، محتوای دیجیتال هم فروخته اند.
از مجموع کل بازی های عرضه شده در این پلتفرم، فروش ۳۰۰۰ بازی فعال در سال ۹۸، در سال ۹۹ متوقف شده است که این میزان، نسبت به ریزش بازیها در سال های گذشته کمتر بوده است. گزارش کافه بازار نشان می دهد بازیهای پولی اغلب از روش پرداخت درون برنامهای برای کسب درآمد استفاده کردند و در بازی های اکشن، این روش بیشتر مورد استفاده بوده است. سهم بازی های رایگان از فروش بیش از بازی های پولی بوده است و بازی های رایگان دریافت شده توسط کاربران، بیشتر در رسته های امتیازی، معمایی و شبیهسازی بوده است. کلمات و دانستنی ها، ورزشی و اکشن، بیشتر بازی ها رایگان نبوده است.
به اشتراک گذاشتن دانش فردی در وبینارها
برگزاری وبینار از دیگر راه های کسب درآمد در اینترنت است و با رونق آموزش مجازی، به یکی از جذابترین شیوه های پول درآوردن از اینترنت تبدیل شده است. ایسمینار استارتآپی که کار خود را از مهرماه سال ۹۲ آغاز کرده، یکی از مهمترین پلتفرم هایی است که امکان برگزاری وبینار برای ایرانیان را فراهم کرده است. ایسمینار در گزارشی جامع از عملکرد خود در سال ۹۹ که براساس بررسی عملکرد بیش از ۲۰ هزار مخاطب وبینارها تهیه شده، مینویسد سهم وبینارها با موضوع مالی، سرمایهگذاری، تحصیلی، پزشکی، سلامت و مهاجرت در فروش ها بیشتر است. متوسط فروش وبینارهای مالی و سرمایهگذاری در این پلتفرم، ۲.۳۲ میلیون تومان است. این رقم برای وبینارهای تحصیلی به ۱.۶۶ میلیون تومان می رسد. متوسط فروش وبینارهای پزشکی و سلامت ۱.۴۰ میلیون تومان است. وبینارهای مهاجرت به طور متوسط ۱.۳۵ میلیون تومان فروش داشته است و متوسط فروش وبینارهای فنی، مهندسی و علوم پایه در سال ۹۹ به ۱.۲۲ میلیون تومان رسیده است. همچنین وبینارهای هنری، وبینارهای بازاریابی به ترتیب ۱.۱۳ میلیون و ۱.۱۲ میلیون تومان به طور متوسط فروختهاند و متوسط فروش وبینارهای روانشناسی، حقوقی، استارتآپ و کارآفرینی، عمومی، مدیریت، زبانهای خارجی و توسعه فردی، فناوری اطلاعات و ورزشی کمتر از یک میلیون تومان اما بیشتر از ۰.۳۴ میلیون تومان بوده است.
در دسته وبینارهای فنی، مهندسی و علوم پایه، وبینارهایی عرضه شده که فروش آن به ۳۴۸.۱ میلیون تومان هم رسیده است. در این دسته دیگر وبینارهای پرفروش ۱۳.۱ میلیون تومان و ۶.۴ میلیون تومان درآمد کسب کردهاند.
در دسته وبینارهای مالی و سرمایهگذاری وبینارها ۱۹۱.۱ میلیون تومان، ۱۳۵.۱ میلیون تومان و ۱۰۱.۹ میلیون تومان فروخته اند. بیشترین فروش در وبینارهای دسته هنری، ۱۶۹.۷ میلیون تومان گزارش شده است. همچنین در این دسته وبینارهایی ۲۹.۱ میلیون تومان و ۱۴.۵ میلیون تومان درآمد کسب کردهاند.
پرفروشترین وبینار در دسته بازاریابی ۷۲.۲ میلوین تومان فروخته است. همچنین یک وبینار دیگر در همین دسته ۷۱.۳ میلیون تومان و وبینار دیگر ۳۰.۳ میلیون تومان فروخته است.
بیشترین میزان فروش در وبینارهای تحصیلی مربوط به وبیناری با فروش ۵۴.۹ میلیون تومانی است. وبینارهای دیگر در این دسته با بیشترین میزان فروش، ۲۷.۷ میلیون تومان و ۲۲.۲ میلیون تومان فروخته اند. درآمد پرفروشترین وبینارها در حوزه روانشناسی، پزشکی و سلامت، توسعه فردی بین ۴۱.۵ میلیون تا ۲۹.۹ میلیون تومان بوده است. همچنین بیشترین میزان فروش در دسته وبینارهای توسعه فردی۲۹.۹ میلیون تومان، در دسته وبینارهای فناوری اطلاعات ۱۲.۷ میلیون تومان و وبینارهای ورزشی ۱۲ میلیون تومان بوده است. در دسته پرفروش ها، کمترین میزان فروش مربوط به وبینارهای زبان خارجی است که پرفروش ترین وبینار آن ۴.۶ میلیون تومان فروخته است.
براساس آمارهای ایسمینار، این پلتفرم تاکنون با حضور ۱۰ هزار و ۵۷۳ مدرس، بیش از یک میلیون و ۴۱۹ هزار دقیقه وبینار برگزار کرده است. تعداد کل وبینارها با موضوعات متنوع در این پلتفرم ۱۵ هزار و ۷۶۷ وبینار بوده است.
آمارهای ایسمینار نشان می دهد درآمدزایی از به اشتراک گذاری دانش فردی در بستر اینترنت در ایران رو به افزایش است و مردم، از دریافت اطلاعات از مردم استقبال می کنند. نکته مهم اینکه، ایسمینار، یک پلتفرم ثبت شده برای به اشتراک گذاری دانش فردی و برگزاری وبینار است و درآمار ارائه شده در این استارتاپ، بسیاری از وبینارها و دوره های آموزشی و وبینارها با موضوعات مختلف که در قالب وبینار و غیر از آن در پلتفرم های دیگر برگزار شده، دیده نشده است.
خرید و فروش با همسایه های دور و نزدیک
دیوار از پرکاربردترین برنامه های تلفن های هوشمند در ایران برای انجام معاملات خودرو، مسکن و خرده فروشی خانگی است که کار خود را با مبادله اجناس دست دوم آغاز کرد. دیوار اکنون قابلیت های دیگری مثل فروش محصولات دست اول را هم افزوده است. دیوار در آخرین گزارش از عملکرد خود در سال ۹۹ اعلام کرده به طور متوسط از هر خانوار ایرانی، ۵ آگهی در این برنامه منتشر شده است. تعداد کل آگهیهای منتشر شده در دیوار به ۱۲۹.۵ میلیون آگهی می رسد. به طور میانگین ایرانیان در این برنامه ۳۵۳ هزار آگهی در روز منتشر میکنند. تعداد آگهیهای دیوار در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۳۱ درصد رشد کرده و از ۹۸ میلیون به ۱۲۹.۵ میلیون رسیده است. تعداد کاربران آگهیگذار در این برنامه به ۱۸.۵ میلیون نفر رسیده است که نسبت به سال ۹۸، رشد ۳۸ درصدی را در سال ۹۹ نشان میدهد. در سال گذشته میانگین روزانه آگهیهای دیوار به ۵.۲ میلیون آگهی رسیده است. بیشترین آگهی های منتشر شده در دیوار مربوط به امور خانه شامل وسایل و تزیینات خانه، وسایل آشپزخانه، ابزار و ساختمان و حیاط است. بیش از ۶ میلیون و ۵۶۰ آگهیگذار در این دسته وسایل خود را آگهی کردهاند. املاک با سهم ۱۷ درصدی درجایگاه دوم قرار دارد و وسایل نقلیه از کل آگهیهای دیوار سهم ۱۳ درصدی دارد. سهم کسب وکارها در کل آگهی های دیوار به ۴ درصد و استخدام به یک درصد می رسد. در سال گذشته بیش از ۱۹ هزار فروشگاه در دیوار محصولات خود را عرضه کردهاند و ۳۲۲ هزار آگهی در دیوار فروشگاه ها منتشر شده است. ۱.۶ میلیون آگهی در دیوار در دسته استخدام و کاریابی منتشر شده است و ۶۰۵ هزار نفر از طریق دیوار استخدام شده اند. دیوار در گزارش خود اعلام کرده ۶۰۵ هزار شغل به معنای تامین نیازهای نزدیک به ۲ میلیون نفر از جمعیت کشور است. تعداد کاربرانی که برای کسب درآمد به دیوار مراجعه کرده اند در سال ۹۹، ۱.۴ میلیون کاربر اعلام شده است.
آزادکاری
فروش مهارت به کارفرمایان در پلتفرمهای آزادکاری از دیگر مسیرهای درآمدزایی از اینترنت است. در ایران با اتصال به اینترنت جهانی، علاوه بر پلتفرم های داخلی، امکان آزادکاری برای کارفرمایان خارجی هم فراهم شده است. در ایران پلتفرم پونیشا از شناخته شده ترین پلتفرم های داخلی برای آزادکاری است. به گفته موسس این پلتفرم، آزادکاران در پونیشا در یک سال ۱۲ میلیارد تومان درآمد کسب کرده اند و این پلتفرم در تلاش است تا با اتصال آزادکاران ایرانی به بازارهای خارجی، این رقم را افزایش دهد.
تنفسی برای بزرگترین کارفرمای کشور
بیش از نیمی از اقتصاد در ایران دولتی است و میتوان از این منظر، دولت را بزرگترین کارفرمای اقتصادی در کشور دانست. همچنین، براساس آماری که رئیس دولت دوازدهم در سال ۹۸ اعلام کرد، تعداد کل کارمندان دولت در ایران به ۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۵۱ نفر می رسد که این غیر از آمار نیروهای مسلح است. این بار بزرگ بر دوش دولت ها می تواند با اتکا به توسعه فناوری و اقتصاد دیجیتال در ارتباط با شبکه جهانی اینترنت کاهش پیدا کند. از این منظر اقتصاد دیجیتال و توسعه اینترنت در ایران، فرصتی برای تنفس بزرگترین کارفرمای کشور است. کارفرمایی که ورودی خزانه آن از محل نفت، متاثر از تحولات بین المللی مختلف است و سال هاست برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی رویا میبافد. رویایی که می تواند با توسعه اینترنت و رونق بخشی به کسب وکارهای خرد و بزرگ، فعالیت آزادکاران و ارتقای هرچه بیشتر پلتفرم های داخلی در ارتباط با شبکه جهانی، به واقعیت تبدیل شود.