اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پنج چالشی که گریبان شرکت‌های حوزه سلامت را گرفته

محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران

🔺چرخه تامین مالی در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو پیش از همه‌گیری کرونا دچار مشکلات جدی بود. این روزها که کشور درگیر کووید-۱۹ شده، چرخه اقتصاد سلامت گرفتار پنج چالش مهم است:

۱️⃣ چالش اول، نیاز جدی شرکت‌ها به نقدینگی است. معادل ۲.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و بیش از یک میلیارد دلار ارز نیمایی در سال جاری به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است. این یعنی نسبت به گذشته، سهم این بخش از ارز ۴۲۰۰ تومانی کمتر شده و بیش از یک میلیارد دلار باید از محل ارز نیمایی با تفاوت قیمت چهار برابری تهیه شود درحالی که شرکت‌های حوزه سلامت دچار کمبود منابع جاری و کسری بودجه‌اند چون مشکلات اقتصادی دولت باعث شده بیمارستان‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای دولتی نتوانند مطالبات شرکت‌ها را به موقع پرداخت کنند.

۲️⃣ چالش دوم، اصل تخصیص ارز نیمایی و دولتی است. به دلیل چالش‌های مالی دولت، ارز به اندازه کافی در دسترس نیست و از میزان ارز مصوب، شاید یک‌چهارم یا یک‌پنجم از سوی بانک مرکزی تامین شده است.

۳️⃣ چالش سوم، مشکل انتقال ارز است. بخشی از ارز از عراق و بخشی دیگر از عمان منتقل می‌شود. محدودیت‌های انتقال ارز چالش‌های جدی برای صنایع و بازرگانان کشور ایجاد کرده است.

۴️⃣ چالش چهارم، همه‌گیری بیماری کروناست که روند تولید و بازرگانی حوزه دارو تجهیزات پزشکی را کند کرده است.

۵️⃣پنجمین چالش هم تورم سرسام‌آور در بخش‌های تولیدی و سایر بخش‌هاست که به معضلی جدی تبدیل شده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن