اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پاییز بی رونق در بازار طلا و جواهر

محمد کشتی آرای

در سه هفته گذشته از پاییز سال جاری، بازار طلا و جواهر در حال رکود فرو رفته است. فصل پاییز به طور معمول، فصل رونق بازار است اما هنوز این رونق آغاز نشده است. یک دلیل عمده آن، همزمانی مناسبت های سوگواری با آغاز پاییز است. هم چنین سیر نزولی قیمت ها در بازار دلار انگیزه و جاذبه خرید طلا را کاهش داده است. قیمت دلار از ۲۸ هزار تومان به کانال ۲۷ هزارتومان در نوسان است و این به کاهش تقاضا دامن زده است.
یک عامل دیگر در بی رونقی بازار در آغاز پاییز امسال، معاملات جهانی نفت است. به طور معمول هر سال با افزایش معاملات نفت، قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا می کند اما در سال جاری برخلاف هرسال، قیمت جهانی طلا کاهش پیدا کرده و نوسان کمی داشته است. این عامل به سیر نزولی قیمت ها و کاهش تقاضا کمک کرده است. به همین دلیل می توان گفت با رکود فصلی نامناسبی رو به رو شده ایم.
امیدوارم رونق به بازار بازگردد اما نمی توان زمانی را برای آن پیش بینی کرد. قیمت هر انس طلا  در بازارهای جهانی در سه هفته اخیر،  در محدود یک هزار و ۷۵۰ تا ۶۰ دلار نوسان داشته است. هم چنین قیمت دلار در محدوده ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در نوسان است.
در سه هفته گذشته از پاییز سال ۱۴۰۰، قیمت سکه طرح قدیم به طور متوسط با ۴۰۰ هزارتومان کاهش به ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان رسید. سکه طرح جدید، امامی با ۴۰۰ تومان کاهش به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان رسید. نیکه سکه با ۱۵۰ هزارتومان کاهش قیمت پنج میلیون و ۹۵۰ هزارتومان معامله شد. ربع سکه ۳ میلیون و ۴۷۰ هزارتومان قیمت گرفت. قیمت سکه های یک گرمی بانک مرکزی به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. هر مثقال طلای آب شده ۴ میلیون و ۸۷۰ هزارتومان قیمت گرفت و قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۲۴ هزارتومان است. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن