اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پاییزی بدون گاز و برق

کمبود گاز و برق، چالشی جدی در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ برای کشور است. براساس اعلام وزارت نیرو، تنها در بخش گاز، ۲۵ درصد کمبود داریم. اما چرا؟
ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گازی جهان است و از نظر تولید گاز، سومین کشور جهان به شمار می­رود. با این حال، با توجه به شرایط کشور در سال­های اخیر از جمله تحریم­ ها و مدیریت اشتباه، حفظ سطح کنونی تولید برای ایران کاری دشوار است. افت کیفی میادین گازی و نفتی و همچنین فرسوده شدن ماشین­آلات تولید و عدم امکان استفاده از فن­آوری­ های نوین، باعث شده  ایران حتی برای تامین گاز مورد نیاز خود هم با مشکل روبه رو شود. نکته قابل تامل اینکه بخش عمده  گاز تولید شده توسط ایران، مورد مصرف داخلی قرار می­ گیرد.
ایران  برای حفظ سطح کنونی تولید، به سرمایه­گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری نیاز دارد و علاوه بر آن باید  از ماشین­ آلات، فناوری های روز و کارآمد برای آن دسته از میادین که دچار افت شده ­است، استفاده کند.  راهکار ایران برای حل این معضل در طولانی مدت، جذب سرمایه­ گذاری خارجی و همکاری با شرکت­ های بین­ المللی برای استفاده از فن­آوری­های روز است.
علاوه بر این، لازم است از ظرفیت های موجود در پژوهشگاه­ های نفت، نیـرو و پتروشیمی هم  بهره بیشتری ببریم تا سطح فعالیت کمی و کیفی پژوهشگاه ها افزایش پیدا کنید. نکته مهم افزایش بودجه پژوهش های نفت، نیرو و پتروشیمی و حمایت از طرح های تهیه شده در این پژوهشگاه هاست. اما در کوتاه مدت چه باید کرد؟ یک راه حل کوتاه مدت برای موضوع کاهش مصرف گاز، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها است.
چندی پیش تردد کشتی ­هایی که مازوت با گوگرد بالا در سوخت خود استفاده می کردند، ممنوع شد. بنابراین مازوت ایران، مشتری کمتری پیدا کرد و بخش زیادی از صادرات مازوت ایران قطع شد. برای جبران این موضوع، مازوت اضافه به عنوان سوخت نیروگاه ­ها استفاده شده و در اصل با یک تیر دو نشان زدند. اما افزایش سطح آلودگی هوا در کلان شهرها از پیامدهای منفی استفاده از مازوت در نیروگاه ها با هدف کاهش مصرف گاز بود. باتوجه به آسیب های زیست محیطی این راه حل، باید چاره را در کوتاه مدت و بلندمدت در جای دیگری جیست.
می توان در کوتاه مدت برای جبران کمبود، گاز وارد کرد. هم چنین راه اندازی پویش های ملی برای آگاهی رسانی به عموم مردم با هدف کاهش مصرف گاز، می تواند به دولت برای عبور از این شرایط دشوار کمک کند. دولت می تواند با حمایت از پویش های ملی در این زمینه، از مردم برای عبور از این دوره کمک بگیرد. اصلاح رگولاتورهای گازی منازل و جلوگیری از نشت گاز، از دیگر اقداماتی است که در کوتاه مدت به صرفه جویی در مصرف گاز کمک می کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن