اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پایان غفلت طولانی از فرهنگ و هنر

مهدی کرباسیان /آینده نگر

براساس قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار و وظیفه خدمت اتاق ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تهران به این حوزه و اینکه بیشتر واحدهای فرهنگی و هنری در استان تهران مستقر است، اتاق بازرگانی وظیفه خود می‏داند تا ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏نسبت به حمایت از اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر و حمایت از بخش خصوصی اهتمام بورزد. حسب نظر ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر به مدت دو سال است که برقرار شده است. این کمیته متشکل از دبیران خانه سینما، خانه موسیقی، خانه تئاتر و تعدادی از دست‏اندرکاران بخش خصوصی حوزه کتاب، سینما، تئاتر، تجسمی و طراحی لباس و مد، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏دیجیتال مثل انیمیشن و دیگر حوزه‏ ها‏ است.
پیش از همه ‏گیری کرونا، کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر به طور مستمر هر دو هفته یک بار نشست‏ها‏یی را برگزار می‏ کرد و پس از همه‏گیری کرونا هم به طور مجازی جلسه ها‏یی را برگزار کردیم. آمار دقیقی از سهم فرهنگ و هنر در تولید ناخالص داخلی ایران وجود ندارد. اما در بعضی کشورهای دنیا به طور متوسط این رقم به ۳ درصد و حتی در بعضی کشورهای دیگر به ۹ و ۱۰ درصد می‏رسد. برآورد من این است که در ایران ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏این رقم کمتر از یک درصد است.
‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در دو سال گذشته، با حضور و همیاری این دوستان، دراین ‏باره که چطور می ‏توان بخش اقتصادی فرهنگ و هنر را رونق بخشید، بحث ‏ ها‏ی فراوان شده است. در تعدادی از جلسات نیز مدیران وزارت ارشاد هم حضور داشتند و هماهنگی‏ ها‏ی ضمنی لازم به عمل آمده است. می‏ توان نشست‏ ها‏ی کمیته اقتصاد و فرهنگ اتاق بازرگانی تهران را گام‏ ها‏ی نخست در توجه جدی به اقتصاد بخش فرهنگ و هنر در کشور دانست چراکه این جنبه مهم از فعالیت‏ ها‏ی فرهنگی و هنری، سال ‏ها‏ست که در کشور مورد غفلت قرار گرفته است. از دلایل عمده این غفلت طولانی، رویکرد دولت ها‏ به بخش فرهنگ و هنر است. برای سال‏ ها‏ دولت‏ ها‏ به جای حمایت، بعضا دخالت کرده‏ اند و بخش خصوصی در بیشتر این بخش ها‏ رشد چشمگیری نداشته است. فرهنگ و هنر نتوانسته در سال‏ ها‏ی گذشته از بخش‏ ها‏ی اقتصادی کشور کمک بگیرد و از سرمایه‏ ها‏ی این بخش برای بهبود و توسعه خود استفاده کند. این در حالی است که ظرفیت‏ ها‏ی ویژه‏ای در بخش فرهنگ و هنر ایران در این زمینه وجود دارد.
از مهم‏ترین مسائلی که در این نشست‏ها‏ مطرح شد، نگرانی دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر درباره مالکیت معنوی آثار و مبحث کپی رایت است. قانون مربوط به ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏مالکیت معنوی آثار هنری مدت‏ ها‏ست در پیچ و خم تصویب مانده است و همین دستِ دست‏ اندرکاران عرصه هنر را برای پیگیری جدی حقوق معنوی‏شان بسته است. به همین دلیل پیشنهاد کردیم در اتاق بازرگانی تهران یک کار پژوهشی و تطبیقی حقوقی در این ‏باره انجام شود. این گزارش تهیه و منتشر شده است و نسخه‏ ای از آن را برای دست‏اندرکاران ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏عرصه فرهنگ و هنر هم فرستادیم. امیدواریم دولت و مجلس شورای اسلامی این قانون را در اولویت قرار بدهند و به نتیجه برسانند.
از دیگر سرفصل‏ ها‏ی مورد بررسی در کمیته فرهنگ و هنر، صادرات محصولات فرهنگی و هنری است. در این رابطه در تلاشیم تا با ارائه پیشنهادها و جذب کمک وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و نمایشگاه‏ ها‏ی بین المللی، بخش هنر و فرهنگ کشور را در سطح بین‏ المللی فعال کنیم. چنین اقداماتی به طور مشخص به رونق اقتصاد فرهنگ و هنر کمک می‏ کند و ظرفیت‏ ها‏ی قابل توجهی در این حوزه وجود دارد.
مشکلات اقتصادی حوزه فرابخشی است و با توجه به ظرفیت بیش از ۲۰هزار عضو اتاق، جذب حمایت بیشتر از دولت و سیستم بانکی و حل مسائل مالیاتی و استفاده از ظرفیت بورس و بازار سرمایه برای رونق فرهنگ و هنر از مباحث جدیدی است که کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر در اتاق بازرگانی تهران آن را دنبال می‏ کند. در تلاشیم تا مشکلات این حوزه در زمینه برگزاری نمایشگاه‏ ها‏ی مختلف در حوزه موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی احصا و ‌پیگیری شود.
بدیهی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلی‏ ترین حامی و متصدی امروز هنر و فرهنگ در کشور شناخته می‏ شود، اما در تلاشیم تا در کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر اتاق بازرگانی تهران زمینه همفکری با وزارت‏خانه‏ ها‏ی اقتصاد، صمت، خارجه و کشور و همچنین نهادهایی مثل وزارت دادگستری و قوه قضاییه را برای رسیدن به بهترین نتیجه فراهم کنیم. با گذشت دو سال از فعالیت کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر در اتاق بازرگانی تهران، به جای خوبی رسیده‏ ایم و درباره بسیاری از موضوعات، جمع‏ بندی‏ ها‏ی لازم انجام شده است. راهکارها و پیشنهادها در قالب نامه ای به رئیس‏ جمهور هم ارائه شده است و امیدواریم با دستور ایشان، سازمان‏ ها‏ی مرتبط و وزارت‏خانه ها‏ برای رونق هرچه بیشتر فرهنگ و هنر کشورمان، به میدان بیایند ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏که نتیجه آن، حضور پررنگ ‏تر بخش خصوصی در ارتقای فرهنگ و هنر کشور عزیزمان ایران است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن