اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پانزدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران برگزار شد / روسیه برنده بزرگ تحریم نفتی ایران

نمایندگان بخش خصوصی در نشست پانزدهم کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، میزبانی یکی از مدیران ارشد حوزه مالی و سرمایه‌گذاری بودند و در مورد اصلاح ساختار نظام مالی بنگاه‌ها، بازده سرمایه و ایجاد ارزش در بنگاه‌های حوزه انرژی سخن گفتند. اعضای کمیسیون انرژی اتاق تهران هم‌چنین رویدادهای بازار جهانی نفت و سود بردن روسیه از کاهش صادرات نفت ایران به چین را مطرح کردند.

اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و جمعی از مدیران بنگاه‌های حوزه نفت و انرژی در پانزدهمین نشست این کمیسیون پای صحبت‌های یکی از مدیران ارشد حوزه امور مالی و سرمایه‌گذاری نشستند تا از زبان وی، چگونگی اصلاح ساختار مالی بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاری شرکت‎ها را بشنوند.

سعید ابطحی که فارغ‌التحصیل دکتری امور مالی از دانشگاه هاروارد است و مدیریت یک شرکت مشاوره امور مالی در ایالات متحده آمریکا را در دست دارد، در این نشست درباره بازده سرمایه شرکت‌ها سخن گفت و پیرامون رابطه میان بازده سرمایه و ایجاد ارزش در بنگاه‌ها ارزیابی‌های خود از وضعیت موجود بنگاه‌ها در ایران را توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، او همچنین به نکاتی در رابطه با عوامل ایجاد ارزش در بنگاه اقتصادی اشاره کرد و این توصیه را لازم دانست که شرکت‌های ایرانی باید وجوه نقدی خود را افزایش دهند و روی بازده سرمایه تمرکز جدی داشته باشند.

ابطحی همچنین به بررسی و تحلیلی که شرکت متبوع وی در خصوص وضعیت بازده سرمایه چهار صنعت شاخص در ایران انجام داده است اشاره کرد و بر این اساس، متوسط بازده سرمایه صنعت خودروسازی ایران طی ۱۸ سال اخیر را ۱۵ درصد اعلام کرد در حالی که به گفته وی، این شاخص به طور متوسط در صنعت فلزات اساسی ۲۰ درصد، نفت و پتروشمیی ۳۵ درصد و صنعت داروسازی ایران ۳۰ درصد است.

وی سپس از برگزاری سمیناری با عنوان اصلاح ساختار مالی و سرمایه‌‌گذاری شرکت‌ها طی روز جمعه ۱۸ بهمن‌ماه جاری در هتل فردوسی تهران خبر داد و پس از آن به پرسش‌های مطرح شده از سوی حاضران در نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران پاسخ داد.

تصویر اقتصاد ایران در جهان

در ابتدای این جلسه، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به بیان مهم‌ترین اخبار و اتفاقات حوزه انرژی طی هفته‌ اخیر پرداخت. رضا پدیدار در همین رابطه، به پیش‌بینی سازمان ملل متحد از منقبض‌تر شدن اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی اشاره کرد و یادآور شد که بانک جهانی نیز بر کوچک شدن اقتصاد ایران طی سال گذشته میلادی در مقایسه با روند سال‌های اخیر، تاکید کرده ‌است.

او سپس به گزارش دیگری از سازمان‌های اقتصادی جهانی از جمله سازمان ملل متحد اشاره کرد که به تحلیل نرخ تورم در ایران پرداخته است. بر این اساس، به گفته پدیدار در ارزیابی صورت گرفته از شاخص نرخ تورم در ایران از سوی نهادهای بین‌المللی، در حالی پیش‌بینی شده است که این شاخص در سال ۲۰۲۰ به ۳۳.۵ درصد برسد که برآوردها حاکی از آن است که نرخ تورم در ایران طی سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳۴.۴ درصد و برای سال پس از آن نیز به ۲۷.۸ درصد خواهد رسید.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین به برآوردهای دیگر از نهادها و سازمان‌های معتبر اقتصادی جهانی از وضعیت پیش‌روی اقتصاد ایران اشاره کرد که خطرات ناشی از عدم پیوستن ایران به FATF و اضافه شدن ایران به فهرست سیاه مالی جهان را مورد گوشزد قرار داده است.

پدیدار در ادامه به برخی اخبار و رخدادهای داخلی در حوزه انرژی گریزی زد و در این ارتباط، گزارش اخیر شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیرامون راه‌اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و امکان دستیابی ایران به تولید تا ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در روز را یادآوری کرد و افزود: در حال حاضر میزان تفاوت تولید و مصرف بنزین به ۲۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی سپس نگاهی به گزارش اخیر موسسه مطالعات انرژی در کشور انداخت که میزان صرفه‌جویی بنزین تا پایان سال ۱۳۹۹ را مورد ارزیابی قرار داده است. بر اساس این گزارش، حداکثر میزان صرفه‌جویی بنزین در سال جاری از ۹ میلیون لیتر تجاوز نخواهد کرد.

رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران سپس به افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی طی هفته‌های اخیر اشاره کرد که به گفته وی به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده و زنگ خطر برای تامین‌کنندگان برق را به صدا درآورده است. وی افزود: نیروگاه‌ها در حال حاضر برای تولید برق، روزانه معادل ۱۷۰ میلیون واحد سوخت مصرف می‌کنند که از این رقم ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع و ۷۰ میلیون مترمکعب سوخت گاز است.

وی ادامه داد: افزایش سهم مصرف سوخت مایع در سبد سوخت نیروگاه‌های کشور در حالی به حدود ۶۰ درصد رسیده است که پیش‌بینی می‌شد در زمستان امسال بیش از ۹۰ درصد سوخت نیروگاه‌های کشور با گاز طبیعی تامین شود. به گفته پدیدار، هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی در حال مصرف است و این مردم هستند که می‌توانند با صرفه‌جویی در مصرف گاز به خود و آینده کشور کمک کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ در ارتباط با تسویه بدهی پیمانکاران با اعطای نفت به آنها اشاره کرد و افزود: این اتفاق امری مثبت است که می‌تواند به عدم فروش نفت کشور در شرایط تحریم کمک کند با این حال وزیر نفت تاکنون مخالف این طرح است و باید از سوی ایشان شفاف‌سازی صورت گیرد.

وی ادامه داد: از دیگر اتفاقات جدید در بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق در ارتباط با ایجاد پایه جدید مالیات بر ثروت است. بر این اساس، کمیسیون تلفیق مصوب کرده ‌است که صاحبان خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان و خودروهای با قیمت بیش از ۷۰۰ میلیون تومان به صورت پلکانی مالیات پرداخت کنند.

همچنین وی تصریح کرد که کمیسیون تلفیق پله پنجم نرخ مالیاتی را حذف کرده و حداکثر مالیات بردرآمد را ۲۵ درصد تعیین کرده است که در این صورت تمام افرادی که بیشتر از ۱۲ میلیون تومان درآمد در ماه دارند، به طور مساوری ۲۵ درصد مالیات پرداخت کنند.

روسیه برنده تحریم نفتی ایران

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در ادامه، به کاهش میزان واردات نفت خام ایران از سوی چین اشاره کرد و با بیان اینکه این میزان پیش از این روزانه ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود که به ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر عربستان سعودی با ۱.۶ میلیون بشکه و روسیه با ۱.۵میلیون بشکه در روز بزرگترین صادرکنندگان نفت خام به چین هستند.

پدیدار در بخش دیگری از سخنان خود، به آخرین آمار رصدهای ماهواره‌ای در برنامه GGFR بانک جهانی اشاره کرد و افزود: بر اساس این آمار، در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۴۵ میلیارد مترمکعب گاز در جهان فلر شده است که ایران به ۱۷.۳ میلیارد مترمکعب معادل ۱۲ درصد گاز فلر جهان، در جایگاه سومین کشور فلرکننده گاز در جهان پس از روسیه و عراق ایستاده است.

به گفته وی، این میزان گاز فلر در ایران به طور تقریبی منجر به رهاسازی بیش از ۴۲ میلیون تن دی‌اکسید‌کربن به جو شده است، حال آنکه مهم‌تر از آن، آلایندگی‌های محلی ناشی از سوزاندن گازهای فلر است که گازهای سمی را به جو وارد کرده و سلامت افراد بومی و کارکنان مناطق تحت بهره برداری را با خطرات جدی مواجه می‌کند.

سقوط قیمت جهانی نفت

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، به سقوط قیمت نفت در جهان اشاره کرد که به گفته وی به کف سه ماهه گذشته رسیده است. به گفته پدیدار، بهای هر بشکه نفت خام آمریکا تا عصر روز جمعه ۱۱ بهمن ماه جاری به ۵۲.۷ دلار رسید. وی با بیان اینکه شیوع فزاینده ویروس کرونا در چین و گسترش شعاع قرنطینه جلوگیری از شیوع آن به کشورهای اروپایی منجر به کاهش تقاضای سوخت شده است، افزود: بهای نفت از ابتدای ژآنویه امسال تا سومین روز از فوریه، افتی معادل ۱۳.۵ درصد را ثبت کرده است.

طرح تعویض یک میلیون کولر گازی

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه، به طرح تعویض یک میلیون کولر گازی اشاره کرد و در این رابطه، گفت: این طرح توسط وزارت نیرو در حال پیگیری است و در راستای اجرای توافق پاریس خواهد بود اما مسئولان آن را کتمان می‌کنند. به گفته وی، تعویض کولرهای گازی پرمصرف با مدل‌های کم‌مصرف‌تر اقدام موثری در کاهش مصرف برق است اما به نظر می‌رسد هزینه اجرای آن با میزان برقی که صرفه‌جویی می‌شود با ادعای وزارت نیرو متفاوت‌تر خواهد بود.

افزایش خرید نفت ترکیه از روسیه

پدیدار در ادامه، به افزایش چهار برابری صادرات نفت روسیه به ترکیه پس از تحریم ایران، اشاره کرد و افزود: وزارت توسعه اقتصادی روسیه در گزارشی درباره درآمد روسیه در این بخش اعلام کرد که محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا روی برخی کشورها از جمله ایران و ونزوئلا به طور غیرمستقیم موجب افزایش صادرات نفت از روسیه شده است و در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۹ به دلیل آغاز خرید مراکز پالایش نفت آنکارا از مسکو پس از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران، ۴.۵ برابر افزایش یافته است.

برگزاری مسابقه آینده

همچنین در پانزدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، شهروز زرگریان دبیرکل فدراسیون صنعت نفت ایران از برگزاری مسابقه آینده از سوی این تشکل خبر داد. به گفته وی، مسابقه آینده بر پایه دانش آینده‌پژوهی، پلتفرمی را ایجاد کرده است تا بتوان آینده‌های پیش رو را کشف و بازیگری فعال‌تر برای خلق آینده‌ای بهتر بود.

وی بخش‌های این مسابقه را آینده مدیریت در ایران، آینده زیست‌بوم نوآوری در ایران و آینده صنعت نفت در ایران عنوان کرد و یادآور شد که مدیران بخش خصوصی این فرصت را دارند تا داستان‌های خود از آینده را روی این پلتفرم قرار دهند. وی فرصت شرکت در مسابقه آینده را از ۱۲ بهمن ماه تا ۳ اسفند ماه امسال اعلام کرد و افزود: مدیران بنگاه‌ها می‌توانند داستان آینده خود را روی سایت www.FuturePrize.ir بارگذاری کنند. به گفته زرگریان، زمان اعلام برگزیدگان این مسابقه ۱۱ اسفند ماه امسال همزمان با روز جهانی آینده خواهد بود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن