اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

پاسخ مثبت به درخواست افزایش وام مسکن

هفته پایانی آبان ماه سال جاری با انتشار و تکذیب اخبار افزایش سقف تسهیلات بانکی خرید مسکن همراه بود. مدیرعامل بانک مسکن، رحیمی انارکی از افزایش سقف تسهیلات می گفت اما وزیر راه و شهرسازی این اقدام را تورم زا خوانده و هر نوع  افزایشی را رد می کرد. با این حال امروز، رحیمی انارکی از موافقت بانک مرکزی با پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق گفت. به گفته انارکی«بانک پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق را به بانک مرکزی داده است که با نظر مساعد آن مقام مرجع همراه است». هم چنین طرح بانک مسکن برای افزایش دوبرابری سقف تسهیلات جعاله هم مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته است.
در آذرماه کانون انبوه سازان هم در نامه ای به رییس جمهور خواهان افزایش وام خرید مسکن شدند. آن ها در این نامه پیشنهاد کردند سقف وام خرید مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند چراکه که رکود باعث این بخش باعث شده کلیه صنایع مرتبط با صنعت ساختمان حداکثر با ۳۰ درصد از ظرفیت خود کار کنند. انبوه سازان در نامه خود نوشتند «بر اساس آمار ارائه شده توسط مسئولین ۲۲ میلیون بد مسکن در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی شهرها و حدود ۴۰ درصد اجاره‌نشین داریم. همگی بر اساس قانون اساسی نیاز به سرپناهی مناسب شان انسان اشرف مخلوقات و ایرانی مسلمان دارند . از طرفی نقدینگی کشور نیز از مرز ۲ هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. چنانچه دولت اقدام به افزایش مبلغ تسهیلات ساخت و امکان انتقال آن به خریدار به صورت بلند مدت نماید طوری که قدرت خرید مردم افزایش یابد قطعا با افزایش متقاضی خرید افزایش تولید حاصل می‌گردد. افزایش تولید موجب افزایش اشتغال و روق اقتصادی خواهد شد و بدون هیچ تردیدی درآمد دولت و شهرداری‌ها نیز افزایش خواهد یافت».
پیشنهاد کانون انبوه سازان و موافقت بانک مرکزی با افزایش وام اوراق و جعاله درحالی مطرح می شود که از سال گذشته، وزیر راه و شهرسازی مخالفت خود را با هرگونه افزایش وام خرید مسکن اعلام کرده است. اسلامی در دی ماه سال ۹۷ گفت: «اگر بعضی تصور می‌کنند افزایش وام مسکن به ارتقای توان خرید کمک می‌کند، من اینگونه فکر نمی‌کنم. به همین دلیل به دنبال مدلی هستیم که مذاکرات آن با بانک مسکن در حال انجام است». اسلامی هم چنین در آبان ماه از این گفت که هیچ اقدام تورم زایی در بازار مسکن در دستور کار نیست.بعضی کارشناسان معتقدند هر نوع افزایش وام تسهیلات به خروج مسکن از رکود با تورم بالا منجر می شود. 
بازار چه می کند؟
ثبات بازار مسکن از ماه های تابستان آغاز شده است. به گفته مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در دوما هاخیر میزان معاملات  در شهر تهران رشد کرده است به طوری که در ۱۷ روز گذشته از آذرماه بیش از ۲۴ هزار و ۵۶۰ قرارداد خرید و فروش ملک در کشور منعقد شده که نسبت به ماه قبل، ۷۲ درصد افزایش را نشان می دهد هرچند ۱۰ درصد کمتر از میزان معاملات در آذرماه سال گذشته است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک به ایرنا گفت، قیمت های قطعی نزدیک به ۷ درصد و قیمت های پیشنهادی نزدیک به ۴۰ درصد کمتر شده است و بنگاه های املاکی از طرح قیمت های نجومی خودداری می کنند. همین مسئله باعث رونق بازار شده است.  به گفته خسروی، اکنون توهم های قیمت در بازار فروکش کرده است و جهش بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت ها در دو سل گذشته، قدرت خرید متقاضیان را تضعیف کرده است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن