اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

وضع عوارض بر صادرات خرما به زیان منافع ملی است

علی محمد صمیمی، نائب رییس انجمن ملی خرما

در شرایطی که مسئولان حاکمیتی و دولتی کشور از لزوم افزایش صادرات غیرنفتی می گویند، دولت بر صادرات خرما عوارض وضع کرده، بدون اینکه دلیل مستندی برای آن وجود داشته باشد. خرمایی که صادر می کنیم مازاد مصرف کشور است. با وضع عوارض بر خرمای صادراتی، قیمت تمام شده محصول در بازارهای جهانی افزایش یافته و رقابت پذیری خرمای ایرانی از بین می رود. وضع عوارض بر صادرات خرما یعنی سد کردن مسیر توسعه صادرات غیرنفتی و این عمل بر خلاف منویات مسئولان حاکمیتی و دولتی است.
وضع عوارض بر صادرات خرما پیامدهای ناگواری برای اقتصاد کشور دارد. در هر استانی ۴۰ تا ۶۰ هزار تن محصول مازاد داریم. تنها در استان بوشهر بیش از ۱۵۰ هزار تن خرما تولید شده که ۶۰ درصد آن مازاد است. زمانی که این محصول در بازار داخل فروش نمی رود، باید آن را صادر کرد اما با وضع عوارض بر صادرات خرما، مشتری خارجی دیگر به ما اعتماد نمی کند چراکه از تامین سالانه خود اطمینان نخواهد داشت. با وضع عوارض بر صادرات خرما، مشتریان خارجی را به سمت عربستان سعودی هدایت می کنیم.
یک پیامد منفی دیگر در وضع عوارض در صادرات خرما، افزایش هزینه های دولت است. زمانی که محصول روی دست کشاورز و کارخانه دار بماند، به نمایندگان استان ها فشار می آورد که از وزارت جهاد بخواهند این محصول را بخرد. دولت در این مرحله وارد فاز خرید تضمینی می شود درحالیکه هیچ نیازی به آن نیست. دولت خرما را می خرد و در انبارهای نامناسب نگه داری می کند. زمانی که کیفیت خرما پایین آمد، دولت آن را زیر قیمت می فروشد و با احتساب همه هزینه های نگهداری و حمل و نقل، ضرر می کند. از هرطرف که نگاه کنید، وضع عوارض بر صادرات خرما، به زیان منافع ملی است.
دیگر پیامد انباشت محصول خرما در کشور با سد کردن مسیر صادرات آن، ضرر کشاورز در سال های آینده است. ماه رمضان تمام می شود و خرما هم در انبارها می ماند. زمانی که خرمای سال قبل را در انبارها و سردخانه ها نگه داشته اید، کشاورز هرچه برداشت کند، ضرر کرده است. در سال گذشته، ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن از خرمای ایرانی صادر شد چراکه به رشد نرخ ارز، خرمای ایرانی ارزان شده و صادرات آن به صرفه بود. نگرانی از افزایش قیمت خرما در ماه های آینده در حالی  مطرح می شود که انجمن ملی خرما برای تنظیم بازار در کلان شهرها تعهد داده است و وضع عوارض بر صادرات خرما جز بی اعتمادی بازارهای جهانی به صادرکننده و تولیدکننده ایرانی پیامد دیگری ندارد.
*علی محمد صمیمی، نائب رییس انجمن ملی خرما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن