اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

واگذاری ۵ طرح بزرگراهی دیگر کشور به بخش خصوصی

منبع: ایلنا

امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان این مطلب اظهار داشت:‌ به منظور حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی کشور، این وزارتخانه پس از تصویب واگذاری تعدادی از طرح‌های بزرگراهی کشور، روز گذشته با واگذاری ۵ طرح مهم بزرگراهی و شریانی دیگر کشور موافقت و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی تصویب شد.

وی افزود: تامین مالی این طرح‌ها با توجه به ایجاد ظرفیت قانونی مناسب در سال جاری و بر اساس بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور صورت می گیرد  که بر اساس این ظرفیت قانونی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون سال جاری تصویب شد، امکان ارتقاء شبکه جاده‌ای کشور و متعاقب آن تسهیل تردد، کاهش ترافیک، افزایش سهم جابه‌جایی مسافر و کالا در محورهای بزرگراهی با مشارکت بخش خصوصی فراهم شده است.
غفاری با اشاره به اینکه در جلسه چهارم کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ایران طرح های توجیهی واگذاری این طرح ها بررسی و به تصویب رسیده است، خاطر نشان ساخت: بر اساس این مصوبه به زودی فراخوان شناسایی سرمایه گذار طرح‌های مذکور از طریق رسانه‌های جمعی منتشر خواهد شد.
وی روش واگذاری پنج طرح را مشارکت به روش BOT بیان کرد و افزود: در این روش بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطا و بخشی از اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی هزینه می‌شود. پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقد شده، اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهره برداری و اخذ عوارض تردد از وسایل نقلیه تامین می‌شود.
وی درخصوص نحوه واگذاری این طرح‌ها افزود: احداث پروژه بزرگراه امامزاده هاشم – خمام – آقاسیدشریف با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیردولتی یکی از پروژه‌های مهم این وزارتخانه است که بزودی واگذار خواهد شد.
 همچنین وی  درخصوص طرح دوم، افزود: پروژه فومن – شفت – سراوان از محل طرح احداث بهسازی راه اصلی نمین – آستارا – اردبیل سرچمبا مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی و اگذار می‌شود .
غفاری همچنین افزود: پروژه پاتاوه – دهدشت از محل طرح احداث  راه اصلی شهرضا – بهبهان – بابا میدان و پروژه کمربندی شیراز از محل طرح احداث باند دوم شهرضا – کمربندی شیراز- سه راهی تخت جمشید دو طرح دیگری هستند که بر اساس مصوبه کارگروه ماده ۲۷ قانون الحاق واگذار خواهند شد.
وی در خصوص پروژه پاتاوه – دهدشت گفت: این طرح در یک دوره ۳ ساله توسط سرمایه‌گذار احداث و طی ۲۰ سال  مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سالجاری از این طریق مراحل احداث بخش قابل توجهی از محورهای بزرگراهی با مشارکت بخش خصوص اجرایی می‌شود، در خصوص کمربندی شیراز، گفت: این طرح نیز با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش خصوصی واگذار می شود که همانند طرح قبلی در دوره‌ای ۳ ساله احداث خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن