اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

واکسن ایرانی کرونا تولید می شود؟

 مسئولان وزارت بهداشت از مشابهت واکسن کرونای ایرانی به نمونه روسی و چینی خبر داده‌اند. پیش‌تر دراین‌باره اخباری از عدم دریافت تائید سازمان جهانی بهداشت برای واکسن روسی منتشر شده  است. آیا این روند برای واکسن چینی هم معمول است و اینکه امکان تولید واکسن ایرانی کرونا وجود دارد؟
دریافت تائید سازمان جهانی بهداشت برای دارو و دیگر محصولات چینی معمول است. شرکت اصلی چینی که واکسن را تولید می‌کند، پیش‌فروش محصولات خود را آغاز کرده است. اما این روند درباره واکسن روسی معمول نیست. اینکه مسئولان وزارت بهداشت از مشابهت واکسن ایرانی به واکسن چین و روسیه می‌گویند درباره مدل واکسن است. یک نوع واکسن بر اساس مشخصات ژنتیکی ویروس تولید و تزریق‌شده و با فرض ورود ویروس، آنتی‌بادی تولید می‌شود. نوع دیگر واکسن با تضعیف ویروس تولید می‌شود. واکسن کرونای آمریکایی از نوع نخست و واکسن کرونای چین و روسیه، تا جایی که اطلاع‌رسانی شده، از نوع دوم است. استفاده از ویروس مرده  و ضعیف در تولید واکسن از روش‌های قدیمی برای ایجاد ایمنی است اما روش «ام آر ان ای»، در سال ۲۰۱۸ به دنیا معرفی شده است. پیش از همه‌گیری کرونا، شرکت مدرنا با شرکت آمریکایی فایزر بر روش «ام آر ان ای» تمرکز کرده بودند و این سابقه به آن‌ها در دوره همه‌گیری کمک کرده است، اما دیگر کشورها از روش قدیمی‌تر، یعنی ویروس ضعیف شده استفاده کرده‌اند. ساخت واکسن کرونا برای شرکت‌های ایرانی هم ممکن است اما مسئله اصلی، امکانات تولید انبوه است. شاید دولت شرکت‌های خود را به این امکانات تجهیز کرده است که البته ما درباره آن اطلاعی نداریم. شرکت‌های بخش خصوصی هم نقشی در این جریان ندارند.
وزیر بهداشت در شهریورماه از خرید واکسن از یک شرکت هندی خبر داد.
بله. شرکت هندی که سرمایه‌گذار آن شرکت آسترازنکایه انگلستان است، اولویت را به انگلستان و هندوستان می‌دهد. ایران از مسیر سازمان جهانی بهداشت در سیستم کوک ثبت‌نام کرده است تا در اولویت‌های توزیع این واکسن هم قرار بگیرد.
واکسیناسیون در انگلستان آغاز شده است؟
انگلستان واکسیناسیون را شروع کرده است و آمریکا و کانادا هم به‌زودی واکسیناسیون را آغاز می‌کنند. تصمیم بر این است که جمعیت را به گروه‌هایی ۳ درصدی تقسیم کنند که کادر درمان هم در ۳ درصد نخست قرار می‌گیرد و بعد، به فرض  جمعیت‌های با سن بالاتر از ۷۲ سال. به‌طورمعمول کادر درمانی ۰.۵ تا ۱.۵ درصد جمعیت است و بنابراین در  ۳ درصد نخست، گروه‌های سنی بالا هم واکسینه می‌شوند و البته میزان سنی که تعیین می‌شود، بستگی به بافت جمعیتی هر کشور دارد. پس‌ازاین، جمعیت‌های پر ریسک و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای واکسینه می‌شوند که البته بیشتر افراد با بیماری زمینه‌ای در سن بالای ۶۵ سال قرار می‌گیرند. اکنون متوسط سن قربانیان کرونا در جهان ۶۷ سال است. این یعنی ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که قربانی کرونا شده‌اند، بیش از ۶۲ سال داشته‌اند و اگر شصت‌ساله‌ها و بیشتر، و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسینه شوند، تعداد کشته‌های کشوری مثل ما از ۴۰۰ نفر در روز به ۱۵ نفر می‌رسد و وضعیت همه‌گیری کرونا از حالت بحرانی خارج می‌شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن