اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

وام مسکن ارزان شد

با کاهش ارزش اوراق تسه، هزینه دریافت وام مسکن برای زوجین در تهران کاهش یافت. امروز ارزش اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس به ۷۲ هزار و ۷۰۰ تومان در بیشترین قیمت رسید و در کمترین قیمت، هر برگه اوراق تسه، ۶۶ هزار و ۳۶۹تومان فروش رفت. متاقضیان تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن باید ۴۸۰ برگه با قیمت ۶۷ هزار تومان خریداری کنند. بنابراین  هزینه دریافت وام مسکن به ۳۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسیده است. هم چنین براساس اعلام مسئولان بانکی از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، رقمی معادل ۲۰ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان انواع تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و قرض الحسنه توسط شعب بانک در سراسر کشور به متقاضیان پرداخت شده است. 
کاهش ارزش اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس با کاهش تعداد معاملات در پایتخت و کل کشور همراه شده است. هر چند گزارشی از سوی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در این باره منتشر نشده اما قلی خسروی، رییس اتحادیه املاک از کاهش ۴۸ درصدی معاملات مسکن تهران در آبان ماه نسبت به مهرماه خبر داده است. به گفته رییس اتحادیه املاک در تهران پنج هزار و ۷۲ مورد معامله مسکن ثبت شده است.
رکود بازار مسکن احتمال کاهش قیمت در نیمه دوم سال را تشدید کرده است هرچند براساس آخرین گزارش رسمی از وضعیت بازار، متوسط قیمت بیش از ۲۵ میلیون تومان بوده است. هم چنین گزارش مرکز آمار صدور پروانه های ساختمانی توسط شهرداری تهران نشان می دهد، در بهار سال جاری صدور پروانه نسبت به بهار سال گذشته ۱۵.۳ درصد کاهش یافته و نسبت به زمستان سال گذشته، ۲۶.۹ درصد کمتر بوده است.
کارشناسان پیش بینی می کنند با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم، کاهش قیمت مسکن متحمل است. به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران قیمت مسکن درسه هفته از آبان ماه ۱۰ درصد کاهش یافته است. وزیر راه و شهرسازی هم درآبان ماه اعلام کردبا کاهش قیمت دلار، قیمت مسکن هم کاهش پیدا می کند. مجموع عوامل اثرگذار بر بازار مسکن نشان می دهد بروز رکود عمیق در این بازار دور نیست.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن