اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به کجا رسید؟

*واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به کجا رسید؟
برای واردات شش میلیون دوز واکسن دیگر، غیر از شش میلیونی که در ماه گذشته اعلام شد، اقدام کردیم. سه میلیون دوز واکسن آسترازنکا از یک شرکت هندی وارد می کنیم و به طور مستقیم با شرکت سازنده واکسن کرونا قرارداد بستیم. الان یک میلیون دوز از این سه میلیون آماده و در انبار شرکت سازنده است. در مرحله اول یک میلیون دوز از این سه میلیون را وارد می کنیم. رزرو سه میلیون دوز واکسن کرونای سینوفارم چینی هم انجام شده است.
*مسیری که برای خرید این واکسن ها طی می کنیم چیست؟
در شرایط عادی برای برای واردات محموله های کوچک پول را حواله می کنیم اما در این مورد باید از اعتبار اسنادی استفاده کنیم. در ایران به دلیل تحریم و محدویت های ناشی از عدم پذیرش اف ای تی اف نمی توانیم به نفع طرف خارجی اعتبار اسنادی باز کنیم. اعتبار اسنادی یعنی پول یا اعتباری را نزد بانک ایرانی داریم و این بانک به طرف خارجی ضمانت می دهد پس از تحویل فاکتور، گواهی بازرسی و اسناد حمل، براساس توافق هزینه ها را پرداخت کند. ما برای کاهش سطح خطا و احتمال هر نوع تقلب براساس اعتبار اسنادی و با واسطه یک شرکت اروپایی با فروشنده وارد تعامل شدیم. درواقع این شرکت پس از ارائه اسناد لازم و انجام بازرسی ها درباره کیفیت و کمیت محموله پول را دریافت می کند. هم چنین در این مورد خاص شرکت هندی فرایند حمل را خود انجام می دهد و زمانی که قبض انبار گمرک ایران را دریافت کند، بانک خارجی  پول این شرکت را پرداخت می کند. روش اعتبار اسنادی، آسان ترین روش برای ما در شرایط امروز برای خرید واکسن بود.
*همکاری وزارت بهداشت با فعالان بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا چگونه است؟
بعد از رایزنی های مهندس خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران با رییس سازمان غذا و دارو، دکتر شانه ساز، هیچ مشکلی نداریم و همکاری می کنیم.  
*می توانید قیمت واکسن های وارداتی را اعلام کنید؟
ما با وزارت بهداشت توافق کردیم که فرایند تلقیح را انجام دهند اما هزینه آن را پرداخت می کنیم. با برآورد هزینه های تلقیح فکر می کنم هر دوز واکسن هندی برای کارفرما ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتومان هزینه دارد.
*فرصت خرید انواع دیگر واکسن کرونا یا خرید واکسن های بیشتر برای بخش خصوصی فراهم نیست؟
موارد دیگری هم وجود دارد اما ما تابع سیاست های وزارت بهداشت هستیم. برنامه وزارت بهداشت استفاده از واکسن های تولید داخل است  و ما هم تابع این سیاست هستیم. با این حال کشور ما مثل دیگر کشورها بی نیاز از واردات واکسن کرونا نیست. هیچ کس بیشتر از ایالات متحده آمریکا واکسن تولید نکرد اما در نهایت مجبور به خرید واکسن کرونای خارجی شد. فراموش نکنیم هر یک روز که واکسیناسیون جلوتر  بیفتد، برکات اقتصادی و اجتماعی آن بیشتر است. اگر در یک شرکت یک نفر علائم نشان دهد، کارفرما مجبور است علاوه بر تحمل هزینه غیبت چند هفته ای فرد مبتلا، از همه کارکنان تست بگیرد. درحالیکه خرید واکسن کرونا هزینه کمتری برای کارفرمایان دارد. با تسریع واکسیناسیون با واکسن ایرانی و خارجی اضطراب اجتماعی کاهش پیدا می کند. به ویژه در بین کارگران و کارکنانی که مجبور در محل کار حاضر شوند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.  
*واکسن کرونای ایرانی هم مجوز گرفته است. آیا در اولویت است که واکسن کرونای خارجی بزنیم؟
خیر. هرچند نتیجه تحقیقات و نحوه ساخت واکسن ایرانی منتشر نشده است، اما ایران یک کشور واکسن ساز است و فناوری ساخت واکسن از ویروس ضعیف شده را دارد. ضمن اینکه در ساخت واکسن ایرانی از طرف های خارجی هم کمک گرفته شده است. هر واکسنی که بیش از ۵۰ درصد ایمنی ایجاد کند، برای تزریق مناسب است و مطمئن باشید اگر واکسن تولید داخل این سطح از ایمنی را ایجاد نمی کرد، وزارت بهداشت بعید بود مجوز استفاده از آن را صادر کند. توصیه اکید ما این است که هرکس هر نوع واکسن کرونا را تزریق کند.
 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن