اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

هواوی متوقف می‌شود؟

بعد از آخرین تحریم‌های امریکا، هواوی، این قهرمان فناوری چینی در معرض خطر قرارگرفته است.

هواوی به‌تازگی بزرگ‌ترین سازنده تلفن‌های هوشمند در جهان شده است. به‌این‌ترتیب در زمین رقابت اپل و سامسونگ و ارائه گوشی‌هایی با دوربین‌های شگفت‌انگیز باقیمت‌های رقابتی برای مصرف‌کنندگان، گوی سبقت را از همتایانش دزدیده است. اما حالا بعد از آخرین تحریم‌های امریکا، این قهرمان فناوری چینی در معرض خطر قرارگرفته است. سی‌ان‌ان گزارشی درباره تحریم‌های جدید امریکا علیه هواوی و بازار این گوشی هوشمند منتشر کرده است.

البته پیش از این هم، در سراسر جهان مصرف‌کنندگان کمتر از این محصول استفاده می‌کردند، چراکه گوشی‌های هواوی با برخی برنامه‌های محبوب امریکایی همخوانی ندارد. حالا هم ضربه‌ای به زنجیره تأمین سخت‌افزاری آن واردشده است که مزیت تولید سریع آن را از بین می‌برد.

ریچارد یو، رئیس تجارت هواوی در یک کنفرانس هفته گذشته اعلام کرد: با این وضعیت دسترسی به چیپ های «کرین» از ماه آینده که توسط پیمانکارانی که از فناوری امریکایی استفاده می‌کردند، مشکل می‌شود و عرضه پرسرعت محصولات از دست می‌رود. این‌یک ضرر بسیار بزرگ برای ماست.

HiSilicon، شرکت فرعی تراشه‌سازی هواوی است که تراشه‌های «کرین» را طراحی می‌کند و سپس در قراردادی با شرکت تایوانی Semiconductor (TSMC) آنها را برای ساخت آماده می‌کند. اما اوایل سال جاری، دولت ترامپ هرگونه تولید محصولات نیمه‌هادی که از فناوری امریکا استفاده می‌کنند را برای عرضه به شرکت هواوی را ممنوع کرد. حالا این محدودیت درباره شرکت TSMC اعمال‌شده است.

این شرکت اعلام کرد که مطابق مقررات امریکا عمل می‌کند و قصد دارد از ۱۴ سپتامبر حمل تراشه‌های هواوی را متوقف کند.

*از دست دادن نقطه فروش

به گفته تحلیلگران، هواوی باید برای گذراندن امسال به‌اندازه کافی چیپ های کرین داشته باشد. بعدازآن احتمال این شرکت به سمت کمپانی MediaTek، دیگر شرکت تایوانی روی خواهد آورد. اما هواوی هنوز قادر به خرید این چیپ های ساخته‌شده نیست. حتی با استفاده از چیپ های MediaTek مزایای رقابتی هواوی در سخت‌افزار از بین می‌رود.

از دست دادن چیپ‌های کرین قطعاً روی فروش منحصربه‌فرد تلفن‌های هوشمند هواوی تأثیر می‌گذارد. تراشه‌های کرین به‌طور خاص برای تأمین انرژی گوشی‌های گران‌قیمت هواوی طراحی‌شده بود، آنها سریع‌تر و پیشرفته‌تر از چیپ های MediaTek هستند، قابلیت هوش مصنوعی بهتری دارند و تصویربرداری و اینترنت ۵G را پشتیبانی می‌کنند.

حالا عدم تولید تراشه‌های کرین، عدم اطمینانی بیشتری برای هواوی به‌ویژه در تلفن‌های رده‌بالا ایجاد می‌کند. بااین‌حال هواوی هنوز در چین یک برند ملی قوی است و همین ماجرا هم محرک عالی برای این شرکت محسوب می‌شود.

*مزیت وطن

هواوی در سه ماه گذشته بیشتر از هر برند دیگر گوشی هوشمند در چین فروخته است، تقریباً ۴۰ میلیون تلفن هوشمند به چین واردشده است که بیشتر از ۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

این فروش سریع در سرزمین اصلی چین همراه با رکود رقیبش سامسونگ به این شرکت کمک کرد تا بر این شرکت کره جنوبی غلبه کند و تبدیل به برترین فروشنده تلفن‌های هوشمند جهان شود.

بازگشایی فروشگاه‌ها در چین که زودتر از سایر کشورهایی که هنوز درگیر کرونا هستند، انجام‌شده است، به رونق فروش هواوی کمک کرده است. بااین‌حال به گفته تحلیلگران با بازگشایی فروشگاه‌ها و ازسرگیری فروش در سایر بازارهای جهانی، احتمالاً هواوی عقب خواهند ماند

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن