اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

همه بازارها متأثر از دلار هستند

قیمت دلار از بعد از عید، تقریباً روزی نبوده است که ثابت بماند و رشد نکند. شاید در کل ۱۰۰ روز گذشته، ۱۰ روز کاهش قیمت در بازار دلار رخ‌داده که آن‌هم بلافاصله با رشد بیشتر، پوشش داده‌شده است. همین افزایش قیمت‌ها بوده است که رکوردهای بالا و بالاتر را برای دلار زده است. برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که روز گذشته دلار کانال ۲۲ هزارتومانی را هم افتتاح کرد. قیمت دلار در بازار آزاد روز یکشنبه به ۲۲ هزار و ۸۰ تومان رسید که نسبت به‌روز قبلش، افزایش ۳.۷۵ درصدی داشته است. دیروز همچنین قیمت یورو به ۲۴ هزار ۶۵۰ تومان بالا رفت. در این میان برخی حتی رقم‌های بالاتر را برای دلار در نظر می‌گیرند، اما رئیس‌کل بانک مرکزی نظر دیگری دارد.

روز گذشته عبدالناصرهمتی رئیس‌کل بانک مرکزی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: قبلاً هم تأکید کرده‌ام، تلاطم این روزهای بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است. با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه‌های قبل و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد.

او ادامه داد: گزارشات خوبی از افزایش قابل‌توجه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزاد شدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کرده‌ام که روند تأمین ارز را متحول خواهد کرد.

به گفته او، صادرکنندگان تکیه‌گاه اصلی ارزآوری کشور هستند، فرصت برای برگرداندن میلیاردها دلار ارز صادراتی در دو هفته آتی پایان می‌یابد. این فرصت به‌هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. از امروز، با هماهنگی بانک مرکزی، قوه قضائیه، وزارت صمت و نهادهای نظارتی، صادرکنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکرده‌اند، در لیست‌های ده نفره برای توضیح در مورد نحوه ایفای تعهدات دعوت می‌شوند.

او تاکید کرد: «بانک مرکزی دخالت هدفمند خود در بازار را به تشخیص خود و با در نظر گرفتن مصالح عالیه اقتصادی کشور اعمال خواهد کرد. بانک مرکزی یک‌بار در مهرماه سال ۹۷ توان خود را نشان داد. برخی به خاطر اشتباه محاسباتی تا دو سال برای فروش دلارهای ۱۹ هزارتومانی خود معطل ماندند. امروز نیز ریسک بازار ارز برای سرمایه‌گذاری به‌شدت افزایش پیداکرده است و من نیز وظیفه‌دارم این را به فعالان اقتصادی گوشزد نمایم.»

بااینکه رئیس‌کل بانک مرکزی معتقد وضعیت فعلی بازار ارز تعدیل خواهد شد، اما همه بازارها با همین رشد بازار ارز به‌هم‌ریخته‌اند. روز گذشته سکه به‌راحتی به میانه کانال ۱۰ میلیون تومانی سیر می‌کند. دیروز قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. خودرو مدام با رشد قیمت همراه است که به گفته فعالان این بخش زمانی که دلار و تورم رو به افزایش است، نباید امیدی به کاهش قیمت در بازار خودرو داشت. مسکن هم که مدام با رشد قیمت همراه است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن