اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

هاله حامدی فر، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد: حتی نمی توانیم ارز صادراتی از سوریه را بازگردانیم

اگر بانک مرکزی مسیر مالی بازگشت ارز حاصل از صادرات، از کشورهایی مثل سوریه و عراق را تعریف کند و صادرکننده ارز را بازنگرداند، آن زمان مجاز به اضافه کردن نام شرکت ها به فهرست سیاه است.

روند بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی هرچند از سوی مسئولان در دولت رضایت بخش ارزیابی می شود با این حال هم چنان انتقادهایی نسبت به بخشنامه بانک مرکزی در این باره از سوی فعالان اقتصادی مطرح است.  هاله حامدی فر عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با سایت خبری اتاق با اشاره به عدم شفافیت بخشنامه بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرت گفت:«مسئله دیگر این است که به دلیل تحریم های بانکی، به بسیاری از کشورها کالا صادر کردیم اما نمی توانیم پول را بازگردانیم. ما حتی به سوریه دارو فروختیم اما بانک های سوریه به دلیل تحریم سیستم بانکی ایران اعلام می کنند که نمی توانند ارز را به حساب یک بانک تحریمی واریز کنند. این مشکل در مورد عراق هم وجود دارد. از سوی دیگر بانک مرکزی می گوید این مشکل من نیست و اگر ارز صادراتی را به کشور بازنگردانیم، اسم شرکت را وارد فهرست سیاه می کند».

مدیر شرکت دارویی سیناژن گفت:«این مشکل به بانک مرکزی مربوط است. اگر بانک مرکزی مسیر مالی بازگشت ارز حاصل از صادرات، از کشورهایی مثل سوریه و عراق را تعریف کند و صادرکننده ارز را بازنگرداند، آن زمان مجاز به اضافه کردن نام شرکت ها به فهرست سیاه است. اما عدم درک شرایط تحریم منطقی نیست. بانک خارجی اعلام می کند که پول از سوی دولت خریدار دارو پرداخت شده اما بانک مبدائی که اعلام شده تحریمی است و نمی توان ارز را  واریز کرد».

به گفته این عضو هیئت نمایندگان «به نظر می رسد دوستان در بانک مرکزی نگاه کلان به مشکلات ارزی ندارند.  هر بخش به دنبال حل مسائل خود است. انتظار ما این است که بانک مرکزی شرایط فعالان اقتصادی را درک کند. همانطور که فعالان اقتصادی فشار ناشی از تحریم ها به بانک مرکزی را درک می کنند».

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن