اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نیاز شرکت های دانش بنیان تنها تسهیلات نیست

افشین کلاهی

در شرایط همه گیری کرونا علاوه بر حمایت های مقطعی مادی، باید فکری برای بازار شرکت های دانش بنیان کرد. صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب پرداخت تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند. تسهیلاتی دیگری هم برای شرکت ها بر مبنای تعداد کارکنان به شرط عدم تعدیل نیروی کار در نظر گرفته شده است. این سطح از حمایت لازم اما کافی نیست. بهتر این بود که کمک های دولتی بلاعوض در اختیار شرکت های کوچک و متوسط قرار می گرفت و نکته دیگر اینکه باید برای بازار این شرکت ها فکری کرد. شرایط ناشی از همه گیری کرونا تا مدت ها ادامه دارد و نمی توان تاریخ مشخصی را برای پایان اعلام کرد. باتوجه به این مسئله باید به بازار و عملکرد شرکت ها توجه کنیم.
باید کار این شرکت ها را تسهیل کرد. بخشی از این مسئله به شرکت ها و بخش دیگر به دولت باز می گردد. برای مثال، بیشتر شرکت ها را به دورکاری تشویق می کنیم اما دورکاری صرفا استفاده از رسانه های اجتماعی برای ارتباط کارکنان سازمان و مدیران نیست. شرکت ها برای دورکاری به ابزار و مدیران آموزش دیده نیاز دارند. حتی در شرایط دورکاری گاه باید ساختار شرکت ها را اصلاح کرد. می توان شرکت ها را به دورکاری تشویق کرد و به آن ها توصیه کرد که بازارهای هدف را عوض کنند. برای اصلاح ساختاری شرکت ها و تغییر بازارها به ابزارهای ترویجی از جمله آموزش برای عبور شرکت ها از این مسیر نیاز داریم.
شرکت های دانش بنیان نشان داده اند در شرایط بحرانی با ارائه راه حل های کارآمد توان کمک به جامعه و دولت را دارند بنابراین، باید به آن ها توجه کرد. امروز در حوزه تجهیزات پزشکی و فردا در بحران ها  و شرایط دیگر، این شرکت ها توانایی ارائه راه حل را دارند و باید برای حفظ و بهبود عملکرد آن ها تلاش کرد. به تعبیری، کسب وکارهای آنلاین مثل ماسک برای بخش اقتصادی عمل کردند و مثل دیواری بین مردم، علاوه بر حفظ کسب وکار خود و حفظ فرصت های شغل برای فرزندان این سرزمین، به کمک طرح فاصله گذاری اجتماعی و سلامت مردم آمدند. نادیده گرفتن آن ها، نادیده گرفتن منافع جامعه است.  
 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن