اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نسل جوان آینده را می سازد

اکوسیستم های استارتاپی در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال های اخیر بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران بین المللی قرار گرفته است. مجمع جهانی اقتصاد نوشت تنها سه سال پس از اینکه استارتاپ تاکسی یاب کریم (Careem)، چند میلیاردی شد، مجمو ع سرمایه گذاری در استارتاپ ها در ماه اکتبر به ۲ میلیارد دلار رسید که رکوردی در سرمایه گذاری خطرپذیر در این سال ها بود.  
مچ گروپ (Match Group) استارتاپ هارمونیکا در مصر را خرید. گروه سرمایه گذاری آی ام ام از کره جنوبی ۶۴.۵ میلیون دلار در پیور هاروست (Pure Harvest) در امارات متحده عربی سرمایه گذاری کرد، و ویاپول (Viapool) از آمریکای لاتین بر تاکسی یاب (Swvl) در دبی سرمایه گذاری کرد. این سرمایه های تازه که به منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه سرازیر شده، نشان می دهد اکوسیستم استارتاپی در این مناطق مورد توجه سرمایه گذاران بین المللی قرار گرفته است.
اکوسیستم استارتاپی  فلسطین  مستثنی از این مجیط پرجنب و جوش کارآفرینی نیست. با جمعیتی که ۲۳ درصد از آن ها کمتر از ۳۰ سال سن دارند و نرخ تحصیلات تکمیلی در آن به ۹۷ درصد می رسد، کارآفرینان جوان ظرفیت های خوبی برای جست وجوی نوآوری و ایجاد کسب و کارهای خلاق در دوره پساکرونا دارند. با این حال، به این دلیل که سرمایه گذاران به محیط های ژئوپلیتیکی کمتر شکننده برای سرمایه گذاری تمرکز می کنند، اخبار کمی از سرمایه گذاری در استارتاپ های این کشور منتشرشده است. در این بین، نقش کارآفرینان فلسطینی بسیار مهم است. آن ها می توانند با اجرای راه حل های خلاقانه  برای رفع مشکلات جامعه خود و ایجاد کسب وکارها آینده اکوسیستم استارتاپی شان را شکل دهند.
توسعه دسترسی به خدمات پزشکی
دسترسی به خدمات درمانی فوری برای فلسطینی ها از نظر لجستیکی چالش برانگیز و پرهزینه است. برای غلبه بر چنین چالشی استارتاپ های فلسطینی راه حل های خلاقانه ای را پیاده کرده اند. استارتاپ حاکینی(Hakini)، تلاش کرده دسترسی به متخصصان حرفه ای سلامت روان را برای ساکنان مناطق محلی و روستایی تسهیل کند. شادانا یوگا (Shadana Yoga)، به بهبود کیفیت زندگی با برگزاری دوره های آموزشی مجازی یوگا و مدیتیشن کمک می کند. این استارتاپ ها گویای تابوشکنی فلسطینی های جوان و ایفای نقشی جدی توسط آنان برای شکل دادن به خدمات درمانی و سلامت در آینده این کشور است. هم چنین استارتاپ هایی مثل تبفکت(TebFact) و هوملی کر (HomelyCare)، توسط گروهی از دانشجویان پزشکی و پرستاری در غزه راه اندازی شده است. این دانشجویان با اتکا به نرخ بالای نفوذ اینترنت در فلسطین، تلاش می کنند خدمات مشاوره پزشکی مجازی، مراقبت های پس از عمل، فیزیوتراپی و تعیین وقت ملاقات با پزشکان  را توسعه دهند.
اصلاح نظام آموزشی
نظام آموزش در فلسطین بیشتر تکرار محور است. این با خلاقیت و پویایی مورد نیاز برای توسعه صنایع خلاق در تضاد است. با نرخ بیکاری ۲۳.۴ درصدی، تغییر شیوه های آموزش نسل جوان در این کشور باید فورا تغییر کند. درواقع این تغییر کمک می کند فارغ التحصیلان دانشگاهی تجربه موفق تری در پیاده سازی آموخته ها در جهان واقعی ثبت کنند. در فلسطین چند استارتاپ برای بهبود سطح آموزش خلاق ایجاد شده است. جسور(Jusoor) از جمله این استارتاپ هاست که در رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی  به طور مجازی دوره هایی را برگزار می کند استارتاپ کراتی (Cerati) هم در زمینه تفکر خلاق و نوشتن رزومه به مشتراین خدمات می دهد. بسیاری از کارآفرینان فعالانه تلاش می کنند خلائی که بین آموزش رسمی و نیازهای بازار کار در فلسطین ایجاد شده را پر کنند. این به کاهش نرخ بیکاری کمک می کند.
اقتصاد پایدار
فلسطین برای تامین نیاز خود به برق به کشورهای همسایه متکی است. با توجه به عدم دسترسی به منابع پایدار و گسترده انرژی، این کشور به طور دائم با چالش هایی برای تامین برق مورد نیاز از همسایگان دست و پنجه نرم می کند.  هم چنین در فصول گرم سال، دسترسی به آب برای فلسطینیان به دلیل افزایش شدید هوا و کاهش ذخایر آب، دشوار است. کارآفرینان در فلسطین تلاش می کنند با اجرای های پایدار چالش دسترسی فلسطین به آب و انرژی را حل کنند. سان باکس (Sunbox)، از استارتاپ های اجتماعی غزه از پیشگامان در این زمینه است. این استارتاپ تلاش می کند با اتکا به انرژی خورشیدی چالش انرژی در فلسطین را حل کند. عرضه مقرون به صرفه صفحه های جذب انرژی خورشید( ۳۵۰ دلار در هر کیت) می تواند تامین برق خانگی را برای هر دو خانواده به طور مشترک ارزان و آسان کند.
نوآوری در بخش های سنتی
کسب وکارهای سنتی ستون های اقتصاد فلسطین اند. از بخش کشاورزی گرفته تا حمل و نقل و املاک. بنابراین، یکی از مهم ترین وظایف کارآفرینان جوان در فلسطین،  استفاده از فناوری در بخش های سنتی اقتصاد این کشور است.  تلاش هایی در این زمینه انجام شده است. مثل لوگس تکس (LogesTechs) که با هدف ارتباط صاحبان کسب وکار و کارگزاران در حوزه های مختلف شکل گرفته است یا ماش ویزور(Mashvisor)، که تحلیل های دقیق و سریع را برای ارزیابی بازگشت سرمایه در بخش املاک و دارایی ها فراهم می کند.
نسبت به دیگر مناطق در خاورمیانه، اکوسیستم استارتاپی فلسطین هنوز در مراحل نخست شکل گیری و پیشرفت است. با این حال می توان گفت با سرعت خوبی درحال رشد و نموست. کارآفرینان فلسطینی این ظرفیت را دارند تا به موتور محرک اقتصاد این کشور در دوران پس از همه گیری کرونا تبدیل شوند. امروز هم بعضی کسب وکارهای مبتکرانه محلی توجه بسیاری از دولت های خارجی و آژانس های سرمایه گذاری بین المللی به اکوسیسمت استارتاپی فلسطین جلب کرده است. می توان در این بین به صندوق ابتکار اشاره کرد  که با سرمایه گذاری ۲۰ درصدی یک صندوق رشد هلندی تغذیه شده یا اینترسکت هاب (Intersect)  و  اکوباتور فین تک (the fintech incubator)  که به تازگی توسط گروه بانک های فلسطین ایجاد شده یا شتاب دهنده آسمان غزه (Gaza Sky Geeks) که با سرمایه مشترک مرسی کورپز (Mercy Corps)  و گوگل برای استارتاپ ها تاسیس شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن