اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نرخ خرید تضمینی گندم بسیار پایین است

منبع: فارس

مسعود اسدی رئیس مجمع تشکل‌های کشاورزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت خرید تضمینی گندم امسال دولت تعیین کرده است را بسیار پایین خواند و گفت: اگر در قیمتی که توسط دولت اعلام شده بازنگری نشود، برای کشاورزان کشت این محصول استراتژیک توجیه اقتصادی ندارد و آنها این محصول را بسیار کمتر می‌کارند.
به گزارش فارس، امسال شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم را کیلویی ۴ هزار تومان اعلام کرد که دولت موظف شده است در کشت آینده از کشاورزان خریداری کند. قیمت سال گذشته کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. در حقیقت نرخ تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در هر کیلو هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.
اسدی گفت: اقدام عجولانه دولت در تعیین نرخ گندم به رغم این که مجلس سازوکاری را طراحی کرده بود تا در سال جهش تولید با تعیین نرخ مناسب شاهد رضایت کشاورزان باشیم، اما اقدام شورای اقتصاد در تعیین قیمت عجولانه و پایین خلاف منافع ملی است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته دولت نرخ خرید تضمینی را ۶ ماه با تأخیر اعلام می‌کرد، اما امسال به محض این که قرار شد شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تعیین شود، شورای اقتصاد با عجله قیمت گندم را اعلام کرد.
به گزارش فارس، طبق قانون خرید تضمینی دولت باید تا ۳۱ شهریور ماه و قبل از آغاز سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند. در سال‌های گذشته تعیین این قیمت‌ها با تأخیر انجام می‌شد. امسال مجلس تصویب کرده که شورای قیمت‌گذاری تشکیل شود و نرخ محصولات کشاورزی را به جای شورای اقتصاد آنها تعیین کنند. این مصوبه اکنون مراحل نهایی تصویب خود را در شورای اقتصاد سپری می‌کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم هفته پیش به خبرنگار فارس گفت: از شورای اقتصاد خواسته‌ایم تا تحمل کند، شورای قیمت‌گذاری که تشکیل می‌شود نرخ خرید تضمینی را مشخص کند.
رئیس مجمع تشکل‌های کشاورزی کشور اظهار داشت که تولید گندم با قیمت پایینی که شورای اقتصاد اعلام کرده است، صرفه اقتصادی ندارد و بسیار کمتر از قیمت گندم خارجی است. بنابراین دولت با این اقدام خود حاضر است گندم را به قیمت بالاتر از کشاورز خارجی بخرد اما حاضر نیست این پول را به تولیدکنندگان داخلی پرداخت کند.
اسدی ادامه داد: تنها بهانه دولت این است که افزایش نرخ گندم باعث بالا رفتن قیمت نان می‌شود، اما دولت باید بداند که در شرایط تحریم نباید هزینه تأمین معیشت مردم از جیب کشاورزان پرداخت شود.
این مسؤول با بیان این که قیمت تمام شده تولید گندم کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است نمرخ خرید تضمینی پایین را به ضرر کشاورزان و کاهش میل و رغبت آنها برای ادامه کشت این محصول عنوان کرد.
اسدی پیشنهاد کرد که با توجه به قیمت پایین نرخ گندم که توسط شورای اقتصاد اعلام شده است، مجلس با تصمیم جدی در مورد قیمت گندم بازنگری کند و یا مصوبه‌ای داشته باشد که بر اساس آن شورای قیمت‌گذاری پس از تأیید نهایی در شورای نگهبان قیمت جدید گندم را اعلام کند.
وی با بیان این که دولت هر سال ۶ ماه با تأخیر قیمت گندم را اعلام می‌کرد، عجله شورای اقتصاد برای اعلام نرخ گندم را در حقیقت دهن‌کجی آشکار به مجلس و مردم عنوان کرد و گفت: شورای اقتصاد با این کار خواست تا اعلام نرخ گندم توسط شورایی که با تصویب مجلس تشکیل می‌شود، صورت نگیرد.
این مسؤول در پایان گفت: از نظر ما قیمت منطقی گندم کیلویی ۶ هزار تومان است، اما با لحاظ شرایط دولت این قیمت نباید کمتر از ۵ هزار تومان باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن