اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

مکان امن سرمایه‌گذاری کجاست؟

مکان امن سرمایه‌گذاری کجاست؟

گزارش درآمد شرکت‌ها نشان می‌دهد که در برخی از بخش‌ها ازجمله فناوری، ارتباطات و مراقبت‌های بهداشتی، مقاومت بیشتری در برابر رکود بی‌سابقه کرونا شکل‌گرفته است.

اگرچه هنوز آشکار نیست که همه‌گیری کرونا چطور بازارها را وارونه کرده است، اما تنها کافی نگاهی به سرمایه‌گذاری‌های جدید انداخت: ناگهان سهام شرکت‌های فناوری به‌جایی امن برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

سهام شرکت‌هایی که قبلاً خریداران زیادی داشتند مانند کوکاکولا به دلیل تعطیلی‌هایی که کرونا به بار آورده است، برای زنده ماندن تقلا می‌کنند. به گفته فعالان بازار سهام‌های سنتی مانند قبل عمل‌نکرده‌اند.

شاخص فناوری سنگین نزدک (COMP) روز دوشنبه رکورد رشد ۱۹ درصدی را برای سال جاری زد. هر سه شاخص اصلی ایالات‌متحده از پایین‌ترین سطح خود در ماه مارس به مسیر رشد برگردند، اما S&P 500 همچنان ۳ درصد کمتر از نقطه اوج خود در ماه فوریه قرار دارد. داوجونز هم همچنان ۹ درصد کمتر از رکورد قبلی را نشان می‌دهد.

پناهگاه امن سرمایه‌گذاری سنتی با کاهش چشمگیر هزینه‌های مصرف‌کننده در طول شیوع کرونا به بن‌بست خورده است. حتی زمانی که وضع اقتصاد رو به بهبود هم بود، لوازم اصلی مصرف‌کننده در تمام کانال‌ها به فروش نمی‌رفت.

بحران تغییر کرده است و سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که در کجا بهتر است پول خود را برای روزهای بارانی پارک کنند. مردم می‌گویند می‌خواهند پولشان را درجایی ببرند که سهام آن شرکت در حین تعطیلی‌هایی مانند کرونا، عملکرد خوبی داشته باشد و احتمالاً این مکان، سهام شرکت‌های فناوری است.

شرکت‌های فناوری، مانند کسب‌وکارهای جاافتاده و بالغ ازجمله مایکروسافت، اپل و شرکت مادر گوگل، آلفابت ممکن است در هنگام شوک‌هایی مانند تعطیلی‌هایی شیوع بیماری پایدارتر به نظر برسند.

از طرفی کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری توانسته‌اند سریع‌تر از باقی شرکت‌ها خود را با شرایط جدید سازگار کنند و برخی از محصولات آنها مانند سرویس‌های ابری در حین محدودیت‌های شیوع بیماری خوب عمل کرده است.

جاناتان گالوب، استراتژیست شرکت Credit سوئیس می‌گوید: سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ فناوری (Big Tech) مدتی است که رایج شده است. این موضوع برخی از سرمایه‌گذاران در شرکت‌های S&P 500 را نگران کرده است. به گفته گالوب البته نگرانی نباید وجود داشته باشد. ۵ گروه برتر S&P ازجمله، اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل و فیس‌بوک، درصد بزرگی از درآمد را به دست آورده‌اند و رشد سریعی هم داشته‌اند.

*فاجعه سود

بورس اوراق بهادار از زمان شیوع کویید ۱۹ و ریزش زیاد در ماه مارس که یکی از بدترین فصول را رقم زد تاکنون دوباره به رشد برگشته است. شرکت‌ها در مورد عملکرد سه ماه دوم خود گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند که شامل تعطیلی کامل براثر کرونا و بازگشایی تدریجی اقتصاد می‌شود.

به گفته جان هیگینز، اقتصاددان ارشد بازار Capital Economics گزارش درآمد شرکت‌ها نشان می‌دهد که در برخی از بخش‌ها ازجمله فناوری، ارتباطات و مراقبت‌های بهداشتی، مقاومت بیشتری در برابر رکود بی‌سابقه کرونا شکل‌گرفته است. اگرچه بخش فناوری در حال شکوفایی است، اما سایر بخش‌ها برای توسعه به رشد اقتصادی بالاتری نیاز دارند.

شرکت‌ها برای زنده ماندن به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند. این کاهش هزینه هم ممکن است به روش‌هایی مختلفی ازجمله تعطیلی پروژه‌ها و اخراج کارکنان باشد. درحالی‌که شرکت‌های آمریکایی در تلاش هستند تا راه خود را در بحران پیدا کنند، اما بازار کار این کشور دچار مشکل است. نرخ بیکاری از اوج خود در ماه آوریل کاهش‌یافته است اما هنوز هم بالاتر از بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹ است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن