اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

مسیر ناهموار توسعه ایرتاکسی ها

هوانوردی عمومی قرار است در ایران با راه اندازی ایرتاکسی جان تازه ای بگیرد. با این حال، مسیر توسعه هوانوردی عمومی و تاکسی های هوایی، در سه سال گذشته چندان هموار نشده است.
 در مهرماه سال گذشته بود که دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از ضرورت راه اندازی ایرتاکسی گفت. به گفته اسعدی سامانی بیش از۴۳ فرودگاه در کشور با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند و راه اندازی ایرتاکسی، فرصتی برای رونق  این فرودگاه هاست اما هنوز قوانین مربوط به توسعه هوانوردی عمومی و فعالیت شرکت ها در حوزه ایرتاکسی تدوین و مقررات اعلام نشده است. علاوه بر این، به گفته بعضی مسئولان، زیرساخت های استفاده از ایرتاکسی هنوز در همه فرودگاه ها موجود نیست.
خانباشی مسئول گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری از عدم ساخت آشیانه های لازم برای ایرتاکسی و عدم تامین سوخت هواپیماهای کوچک خبر داد و گفت: «تأمین سوخت هواپیماهای کوچک معمولاً با مشکل مواجه است و به احتمال زیاد طی جلسه‌ای که این هفته با مدیران تأمین کننده سوخت هواپیما و سایر مدیران داریم این مشکل را برطرف می‌کنیم. قانونی برای توزیع سوخت هواپیماهای کوچک وجود ندارد؛ ما سعی می‌کنیم با این جلسات سازوکاری را برای توزیع سوخت هواپیماهای کوچک استخراج کنیم».
به گفته خانباشی، مجموعه دست اندرکاران ایرتاکسی تلاش می کنند ایرتاکسی ها نمایشی افتتاح نشوند و بتوان از ظرفیت آن ها استفاده کرد. در کشور ۷۰ تا ۸۰ درصد فرودگاه ها زیرساخت لازم برای استقرار ایرتاکسی ها را دارند اما همچنان در زمینه مقررات و قوانین و هماهنگی دستگاه های مرتبط مشکلاتی وجود دارد.
براساس تعرفه های هوانوردی عمومی که در سال گذشته اعلام شده هزینه نشست و برخاست هر ایرتاکسی در فرودگاه های ایران ۱۲ دلار است. براساس مصوبه هیئت وزیران «هزینه هر بار نشست و برخاست هواپیماهای زیر ۲۵۰۰ کیلوگرم در فرودگاه‌های گروه یک، معادل ریالی ۶ دلار، ۲۵۰۰ تا ۵۷۰۰ کیلوگرم معادل ریالی ۹ دلار و ۵۷۰۰ تا ۹۰۰۰ کیلویی‌ها ۱۲ دلار است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن