اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

مسیر فرسوده آینده؛ اقتصاد و اجتماع بحران زده

در سرمقاله آخرین شماره نشریه آینده نگر، ماهنامه اتاق بازرگانی تهران، ۸ توصیه به دولت سیزدهم را می خوانید. دولتی که انتظار می رود کم گویی و عمل گرایی را در اولویت قرار دهد.
انتخاب مدیرانی که نمی گذارند صدها بخش نامه و ابلاغیه بر سر اقتصاد کشور خراب شود، توجه به اقدامات اجرایی برای بهبودهای جزئی که نفسی تازه به اقتصاد می بخشد، پرهیز از جابه جایی های اتوبوسی در بدنه دولت، حمایت از پایان تحریم، جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور، پرهیز از پول پاشی، پرهیز از تضاد در بین اعضای کابینه و توجه به پیش بینی پذیری اقتصاد با اعلام برنامه های مقطع بندی شده، ۸ توصیه ای است که در سرمقاله شماره ۱۰۹ آینده نگر به قلم مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران نوشته شده است.  
در بخش آینده ما، با عنوان اقتصادِ بی قرار، چرایی بروز بی ثباتی، رکود و تورم، بیکاری و فساد در اقتصاد ایران بررسی شده است و اینکه دولت سیزدهم در چه شرایط اقتصادی کار خود را آغاز می کند؟ در این بخش حسین راغفر، علی دینی ترکمانی، فاطمه پاسبان،  آلبرت بغزیان و سید مرتضی افقه چالش های کنونی در اقتصاد ایران نوشته اند.
در بخش آکادمی، جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه ویرجینیا درباره ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران هشدار داده است. در کنار این، صالحی اصفهانی امیدوارانه از احتمال تک رقمی شدن تورم در اقتصاد ایران در چند سال آینده، به شرط عدم تحمیل شوک های خارجی می گوید اما درباره طرح های داخلی هم هشدار می دهد که می تواند به اهرمی برای رشد تورم تبدیل شود.
هم چنین در این بخش یادداشت هایی از کامران موید دادخواه استاد اقتصاد دانشگاه نورث ایسترن آمریکا، غلامحسین حسنتاش تحلیل گر حوزه انرژی، علی سرزعیم اقتصاددان، مجتبی لشکر بلوکی مدرس دانشگاه شریف، سعید اشتیاقی فعال اقتصادی را می خوانید.
در بخش روایت، به بهانه موافقت ها و مخالفت های تازه با توافق جدید برجامی، درباره تحریم ها علیه اقتصاد ایران آثار آن می خوانید. در این بخش سید کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت وگو با خبرنگار آینده نگر از هوشمندانه تر شدن تحریم ها علیه اقتصاد ایران خبر داده است که مثل ویروسی جهش یافته و درگیری های بیشتری را برای بازرگانی و تجارت ایران ایجاد می کند. هم چنین در این بخش مجید شاکری در گفت وگو با خبرنگار آینده نگر از مهره چینی جدید در بازی تحریم خبر داده و اینکه ایران باید با تغییر جایگاه خود در اقتصاد جهانی، هزینه های حذف ایران برای آمریکا را بالا ببرد.
در بخش راهبرد این شماره از آینده نگر، وحید شقاقی شهری اقتصاددان، کامران ندری، عضو پژوهشکده پولی بانکی، مهران بهنیا و سیدبهاءالدین حسینی هاشمی به تحقق هدفگذاری های تورمی پرداخته اند.
در بخش توسعه، مقالاتی از حسین واله، استاد فلسفه سیاسی، یدالله دادگر، استاد اقتصاد و گفت وگویی از کمال اطهاری را درباره فقدان برنامه های اقتصادی در احزاب می خوانید. اطهاری در گفت وگو با خبرنگار آینده نگر به نقصان های کارکردی احزاب پرداخته است و اینکه تفکر نفتی احزاب تا چه اندازه بر برنامه ریزی و تحقق آرمان های توسعه اثرگذاشته است.
محمدفاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی هم به این پرسش پاسخ داده که چرا احزاب در ایران برای توسعه اقتصادی چگونه می اندیشند؟ محسن جلال پور، فعال اقتصادی در همین باره در گفت وگو با آینده نگر از اقتصاد گلخانه ای ایران می گوید و این گلایه بزرگ را طرح می کند که ایدئولوژی بر علم و برنامه اقتصادی در احزاب سلطه دارد.  نگاه سیاسی و فقدان توجه اقتصادی به مسائل، نه فقط  احزاب بلکه دامان آب را هم گرفته است.
در بخش نگاه، تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو، محمد درویش فعال محیط زیست، محمد واعظی کارگردان مستند رویای آب و حسن فروزان فرد فعال صنایع غذایی و عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران از وضعیت سیاه آب گفته اند.  تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در گفت وگو با خبرنگار آینده نگر از لزوم هم قسم شدن برای سازگاری با کم آبی گفته و از نگاه سیاسی به مسئله آب در کشور گلایه کرده است. هم چنین محمد درویش، فعال محیط زیست درباره فاجعه فرونشست زمین در ایران هشدار داده  و از لزوم کنار گذاشتن شعار خودکفایی گفته که در بخش کشاورزی بلاها بر سر منابع آب کشور آورده است. محمد واعظی از تجربه دهشتانک مواجهه با روستاهای خالی از سکنه به دلیل بی آبی نوشته است و حسن فروزان فرد، به راهکارهایی پرداخته که می تواند آثار سوء کشاورزی بر منابع آب را کاهش دهد.
در تازه ترین شماره نشریه آینده نگر، ماهنامه اتاق بازرگانی تهران، مقالات و مطالب متنوعی از رسانه های اقتصادی جهان ترجمه و منتشر شده است، که خوانش آن برای فعالان اقتصادی و اهل تحقیق و مطالعه خالی از لطف نیست. مطالبی که راوی مشکلات جهانی اقتصاد، راهکارها و روایت های خاص فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی است.
در بخش اکونومیست، درباره کرونا در کشورهای مختلف جهان می خوانید. المپیک توکیو، آمازون، ایلان ماسک، سانسور در چین و مسئله نژادی درآمریکا از دیگر موضوعاتی است که نویسندگان اکونومیست به آن پرداخته اند.
اقتصادتارزانی، عنوان کتابی است که در بخش کتاب ضمیمه آینده نگر بخش هایی از آن را می خوانید. این کتاب درباره  فروش محصول و فهم چگونگی مصرف آن نوشته شده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن