اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

محصولات ارزان ایرانی در فروشگاه‌های ونزوئلایی

ایران سوپرمارکتی در ونزوئلا افتتاح کرده است. این سوپرمارکت مجهز به نوعی سپر دفاعی ضد کویید با تکنولوژی پیشرفته است، دستگاهی مانند اسنکر فرودگاهی که دمای خریداران را اندازه‌گیری می‌کند و آنها را با مواد ضدعفونی، اسپری می‌کند.

ایران روز پنجشنبه سوپرمارکتی با تکنولوژی های‌تک و ضد کرونا در کاراکاس افتتاح کرد، این ماجرا معمولاً نمی‌تواند یک رویداد خبری باشد، اما این اولین سوپرمارکت متعلق به شرکتی در ایران است که در ونزوئلا افتتاح شده است. بلومبرگ گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

این سوپرمارکت مجهز به نوعی سپر دفاعی ضد کویید با تکنولوژی پیشرفته است، دستگاهی مانند اسنکر فرودگاهی که دمای خریداران را اندازه‌گیری می‌کند و آنها را با مواد ضدعفونی، اسپری می‌کند.

Megasis همان‌طور که نامیده می‌شود، یک انبار عظیم در شرق کاراکاس حد وسط میان Home Depot و Costco است که با تایر، تراکتور و غذا پرشده است. برخی از آنها به سختی با ذائقه ونزوئلایی‌ها همخوان است و برچسب‌های خرس به فارسی و انگلیسی دارد، اما زبان آن اسپانیایی نیست.

الیزا مرچان، یک حساب دار ۵۲ ساله، از جمله اولین خریداران این فروشگاه است که میان بخش سبزیجات محلی گیر کرده است و از بخش روغن ذرت ورامین به قیمت ۲ دلار و ارم کولا به قیمت ۸۲ سنت که اگرچه بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های محلی هستند، دوری می‌کند.

او می‌گوید: من حتی نمی‌فهمم روی این برچسب‌ها چه چیزی نوشته‌شده است. بودجه من برای شروع مصرف یک کالای جدید و خلاقیت بسیار کم است. در ماه ژوئن، قیمت سبد کالای ماهانه موردنیاز یک خانواده ۵ نفر افزایش‌یافته است.

خرید مواد غذایی مرچان، محکومیت دولت ایالات‌متحده را ترسیم می‌کند. مایکل کوزاک، معاون وزیر امور خارجه امریکا در یک نشست مطبوعاتی گفت که این فروشگاه نمایانگر اتحاد کشورهایی است که با تحریم‌ها روبه‌رو شده‌اند. هرگونه حضور ایران در ونزوئلا چیزی نیست که مطلوب ما باشد.

حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا اعلام کرد که با وجود تحریم‌ها و تهدیدات ما دو کشور یکی هستیم. این فروشگاه مقداری از هر چیزی از جمله لباس، تایر خودروهای اسپرت، پوشک، مواد غذایی کنسروی، مواد تمیزکننده و غذای سگ تولید شده ایالات‌متحده را به فروش می‌رساند.

خوان اسکلونا، ۴۵ ساله و کارگر ساختمانی است و در حال خرید بسته لوبیای سیاه ایرانی می‌گوید: چیزهای عجیب زیادی اینجا وجود دارد، اما تا زمانی که قیمت‌ها خوب و ارزان است من اهمیتی نمی‌دهم.

پشت فروشگاه یک پوستر بزرگ با پرچم ایران و ونزوئلا کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند. در ماه می، ایران پنج تانکر بنزین را برای رفع کمبود شدید گاز و در ماه ژوئن یک کشتی مواد غذایی برای این سوپرمارکت به ونزوئلا ارسال کرد.

این دو کشور از دو دهه پیش، پس از انتخاب هوگو چاوز همکاری نزدیکی برای ساخت آپارتمان و وسایل نقلیه در این کشور داشته‌اند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن