اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

محدودیت در روش های بازگشت ارز صادراتی هم چنان وجود دارد

 گمرک ایران برای صادرکنندگانی که ارز خود را به چرخه اقتصاد بازنگردانند، چهار مجازات در نظر گرفته است. امروز معاون گمرک در گفت وگو با رسانه ها این چهارمجازات را تشریح کرد. ممنوعیت استفاده از مسیر سبز، پرداخت نقدی همه حقوق ورودی و تضامین مربوطه و عدم امکان استفاده از ضمانت نامه بانکی، ممنوعیت استفاده از استرداد حقوق ورودی و عدم ارائه برخی تسهیلات از مجازات های گمرک برای صادرکنندگان متخلف است. به گفته ارونقی، کالای صادرکننده متخلف در مسیر قرمز اظهارنامه قرار می گیرد و به طور فیزیکی کنترل شده و ارزیابی می شود. این افراد در بحث تضمین یا حقوق ورودی نمی توانند ضمانت نامه بانکی تودیع کنند و تا زمان رفع تعهد ارزی امکان استرداد حقوق ورودی را ندارند. هم چنین صادرکنندگان مختلف امکان استفاده از تسهیلات ۱۸ گانه ای که گمرک ارائه می کند، ندارند.
براساس آخرین آمار اعلام شده، ۲۱ هزار و ۱۸۴صادرکننده، ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده اند. این تعداد صادرکننده کالای خود را در دو سال گذشته صادر کرده اند و از این تعداد، ۱۵ هزار صادرکننده هیچ ارزی به کشور نیاورده اند. معاون اتاق ایران اعلام کرده از این تعداد صادرکننده، تنها پنج هزار نفر کارت بازرگانی داشتند و بقیه با استفاده از بخشنامه های جاری در زمان انجام کار، مثل صادرات با کارت های مرزنشینی و پیله وری، کالا صادر کرده اند. علی مولایی اعلام کرده بررسی های کارشناسی نشان می دهد میزان واقعی ارز صادراتی بازنگشته به کشور از صادرات دو سال گذشته، هفت تا هشت میلیارد یورو بوده است. بانک مرکزی این رقم را بیش از ۲۷ میلیارد یورو اعلام کرده بود. معاون اتاق ایران در این باره گفت:بخش عمده‌ای از ارزهای صادراتی گفته شده به روش‌های مختلف تهاتر شده اند یا از قوانین معافیتی مانند معافیت ۱۰۰ درصدی صادرکنندگان زیر یک میلیون یورو، و یا معافیت ۵۰ درصدی صادرکنندگان زیر سه میلون یورو به عراق و افغانستان استفاده کرده اند.
مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران در پانزدهمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، عدم هماهنگی بین دستگاه های ذی ربط از جمله بانک مرکزی و وزارت صمت و عدم آگاهی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی از دستورالعمل ها و قوانین مربوط را از عوامل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور دانسته بود. هم چنین بانک مرکزی در سال جاری، روش های بازگشت ارز صادراتی را از چهار روش به یک روش تغییر داده است. براساس قوانین تازه بانک مرکزی، صادرکنندگان باید ۸۰ درصد از ارز خود را در سامانه نیما و ۲۰ درصد را در سامانه ثنا عرضه کنند که شدنی نیست چراکه ۱۵ درصد از هزینه انتقال ارز به ایران در محاسبات بانک مرکزی دیده نشده است. هنوز روش های بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط بانک مرکزی تغییر نکرده است. 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن