اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

قیمت گذاری، فرصت سوز بازار سرمایه

عباس آرگون

مهم ترین چالش برای توسعه بازار سرمایه، دخالت دولت و مسئله قیمت گذاری است. قیمت گذاری انواع کالا از جمله فلزات، لبنیات، خودرو و .. نوعی دخالت در بازار بورس و اوراق بهادار است. نمی توان کالای نهایی صنعتی را براساس قیمت های دستوری فروخت و انتظار داشت سهام شرکت های آن صنعت رشد کنند. بنابراین، امیدواریم دولت سیزدهم و به طور مشخص وزارت اقتصاد و دارایی در این دولت، بیش از دخالت در بازار با قیمت گذاری به قانونگذاری و نظارت بپردازد.
بازار سرمایه ایران بسیار بزرگ شده است و بیشترین استفاده از ظرفیت های بازار منوط به بازگشت اعتماد است. مهم ترین کار این است که دولت اشتباهات گذشته را در بازار مرتکب نشود و برای هدایت نقدینگی از مسیر بازار سرمایه به بخش های مولد اقتصاد تلاش کند. مکانیزم هایی در دل بازار سرمایه مانع تحقق اهداف واقعی است. از جمله شکل گیری صف های خرید و فروش به دلیل عدم امکان فروش یا خرید فوری سهام در دوراه های صعودی و نزولی بازار.  عدم امکان معامله فوری سهام زمینه حرکت های همگون و معامله سهام براساس رفتار دیگران را دربازار ایجاد کرده که این آسیب زاست.
امیدواریم در دولت تازه، دیگر آزمون و خطایی نبینیم چراکه فرصتی برای آن نداریم. با توجه به رشد نقدینگی و تورمی که امروز در اقتصاد ایران احساس می کنیم، باید بر عقل جمعی اتکا و از اجرای تصمیم های خلق الساعه پرهیز کرد. چابکی و سرعت سازمان بورس نقش مهمی در آینده بازار ایفا می کند. تسریع پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه، و تلاش برای تامین مالی پروژه های نیمه تمام از محل بورس، از دیگر توصیه هایی است که امیدواریم در چهارسال آتی، اجرا شود و بر اقتصاد کشور بگذارد. اثری که بدون تردید منوط به فاصله حداکثری از اقتصاد دستوری است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن