اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

قیمت ها حباب ندارد

قیمت انواع قطعات سکه در بازار رشد کرد. محمد کشتی آرای در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره دلایل رشد قیمت انواع سکه گفت: «شرایطی که اکنون در بازار طلا و سکه شاهد آن هستیم ناشی از بروز دو عامل است. عامل اول افزایش قیمت جهانی طلاست که روندی معمول در پایان هر سال میلادی است. در سال های گذشته هم در پایان سال میلادی قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا  می کرد که ناشی از تسویه حساب های فیزیکی طلا در شرکت ها و موسسات مالی خارجی است».
به گفته این تحلیل گر بازار طلا «رشد قیمت ارز عامل دوم در افزایش قیمت سکه و  طلاست. در یک هفته اخیر روند رشد قیمت ارز ادامه پیدا کرد و امروز هر دلار در بازار ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید.  هم اکنون هیچ تقاضای جدیدی وارد بازار نشده بنابراین نمی توان گفت قیمت ها حباب دارد».
 اما آثار افزایشی هر یک از این عوامل تا چه زمانی در بازار طلا و سکه ادامه پیدا می کند؟
کشتی آرای گفت: «روند رشد قیمت هر انس طلای جهانی تا آغاز سال میلادی جدید ادامه پیدا می کند اما وضعیت بازار ارز نامشخص است. سیاست های بانک مرکزی در این باره در حال تغییر است بنابراین نمی توان میزان و تداوم اثربخشی افزایشی بازار ارز بر بازار سکه را پیش بینی کرد. تحولاتی مثل تصویب لوایح FATF می تواند زمینه تغییر قیمت را فراهم کند اما باز هم نمی توان به پیش بینی دقیقی از این مسئله رسید. ما فکر می کردیم که سفر آقای روحانی به توکیو اثر مثبت بر بازار ارز بگذارد اما قیمت ارز از زمان سفر ایشان هیچ تغییری نکرد و روند رشد را ادامه داد».
قیمت سکه طرح قدیم امروز به ۴ میلیون و ۵۴۰ تومان رسید. سکه طرح جدید ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. قیمت نیم سکه ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۹۱۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۶۵ هزار و ۴۰۰ تومان است.
هم چنین قیمت دلار در بازار آزاد ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان، یورو ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان، پوند ۱۷ هزار تومان، درهم ۳ هزار و ۶۰۰ تومان، لیر ترکیه ۲ هزار و ۲۷۰ تومان، دلار کانادا ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان، دلار استرالیا ۹ هزار و ۱۰۰ تومان، فرانک فرانسه ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان و یوآن چین یک هزار و ۹۰۰ تومان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن