اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

فرصت سازی دولت برای دلال‌ها در بازار ماشین‌آلات صنعت پلیمر

هرویک یاری جانیان

ماشین آلات مورد استفاده در صنعت پلیمر در داخل هم ساخته می شود  اما توان بخش داخلی پاسخگوی کمتر از یک بیستم نیاز کشور به این محصولات است. وزارت صنعت، معدن و تجارت با اصرار بر وجود تولیدات مشابه در داخل، جلوی واردات ماشین آلات صنعت پلیمر را گرفته و این صنعت را از دسترسی به فناوری روز محروم کرده است.
امروز صنایع پایین دستی پتروشیمی از ارکان مهم در توسعه صادرات ایران به کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان و حوزه سی آی اس است و ایجاد محدودیت برای این صنایع به پیمان ها برای گسترش همکاری های تجاری با این کشورها آسیب می زند. دیگر نکته اینکه محدودیت در واردات ماشین آلات به فرصتی برای دلال ها  تبدیل شده تا در بازار خرید و فروش ماشین آلات دست دوم قیمت ها را بالا ببرند. در شرایط عادی قیمت یک مدل ماشین آلات در صنعت پلیمر ۷۰۰ میلیون تومان است اما اکنون دو برابر شده و  به یک میلیارد و ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت کاذب ناشی از یک تصمیم کارشناسی نشده است و فشار مشکلات بر صنعتگران را دوچندان می کند.
قیمت ماشین آلات داخلی به قیمت های جهانی رسیده اما از نظر کیفی مشابه آن نیست. نکته دیگر اینکه این ماشین آلات نه ساخت داخل بلکه مونتاژ داخل است و بخش عمده ای از تجهیزات در آن وارداتی است. ماشین آلات خارجی هم چنین در زمینه مصرف انرژی و سرعت حرف هایی برای گفتن دارد اما با اجرای یک سیاست کارشناسی نشده صنعت پلیمر از آن محروم مانده است.
متاسفانه وزارت صمت در اجرای این تصمیم هیچ مشاوره ای از تشکل های مرتبط نگرفته است. به طور مداوم مشغول رایزنی و نامه نگاری با این وزارت خانه هستیم اما با ناملایمات بسیاری رو به رو شده ایم. به عنوان یک کارفرما و فعال اقتصادی باید در دالان های وزارت صمت ساعت ها زمان سپری کنیم و همیشه به سد بورکراسی در این وزارت خانه بر می خوریم.
در ماه گذشته وزیر صمت از سوی رییس جمهور برکنار شده است اما آیا می توان با تغییر وزیر در وزارت صمت به عنوان نهاد تصمیم گیر و مجری در امور صنعت، معدن و تجارت به تغییر رویه ها در آن امید داشت؟ آقای مدرس خیابانی به تازگی به سمت سرپرستی این وزارت خانه رسیده و هنوز  برای قضاوت عملکرد زود است اما تجربه نشان داده وزارت صمت با تغییر وزرا دستخوش تغییر نشده و این کارشناسان در بخش های میانی این وزارت خانه اند که به عنوان تصمیم گیرنده عمل می کنند.
 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن