اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

عبور ۱۱ میلیون تن بار ترانزیتی از کشور

ایسنا

 
امین ترفع در نشست خبری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال–جنوب اظهار کرد: این کریدور در ابتدای امر بین کشورهای ایران، هند و روسیه بود و هدف آن این بود که روسیه از طریق ایران به هند متصل شود، اما پس از آن کشورهای آسیای مرکزی نیز به این کریدور ملحق شدند و حتی عملاً هند از طریق ایران به روسیه، آسیای میانه و قفقاز متصل شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ کشور شامل ایران، هند، روسیه، ارمنستان، بلغارستان، تاجیکستان، اوکراین، بلاروس، آذربایجان، عمان، ترکیه، قزاقستان، سوریه و قرقیزستان عضو این کریدور ترانزیتی هستند.
مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در ابتدای امر مسیر ریلی قزوین – رشت که قرار است به زودی افتتاح شود در راستای تکمیل زنجیره ریلی کریدور شمال – جنوب تعریف شده بود، ادامه داد: در حال حاضر هر فعالیتی که در بنادر جنوبی کشور نظیر چابهار، رجایی و امام خمینی (ره) و نیز آستارا و اینچه‌برون انجام شود، می‌تواند به عنوان مسیرهای تکمیلی کریدور شمال – جنوب به‌شمار آید.
ترفع با بیان این‌که مسیر ریلی رشت تا آستارا و چابهار تا زاهدان می‌تواند عملاً به عنوان کریدور شمال به جنوب تلقی شود، اظهار کرد: صرفاً برای انتقال بار از کشور یک مسیر وجود ندارد و از مسیرهای شرق دریای خزر، غرب دریای خزر و دریای خزر نیز استفاده می‌شود و کشورهای آسیای میانه، روسیه و قفقاز نیز از مسیرهای جاده‌ای چندوجهی و ریلی به منظور جابه‌جایی کالا برخوردارند.
وی ادامه داد: خوشبختانه بندر امیرآباد در کشور به ریل متصل است و بخشی از ترانزیت از طریق امیرآباد و دریای خزر منتقل می‌شود و ما صرفاً در انتظار تکمیل کریدور شمال – جنوب معطل نمانده‌ایم.
مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که در حال رفع گره‌های موجود در حوزه ترانزیتی هستیم، خاطر نشان کرد: ضمانت حضور بخش خصوصی تسهیل امور است و به طور حتم اگر پروژه‌ای سودآور باشد موجب خواهد شد تا بخش خصوصی جهت ورود به آن علاقه‌مند باشند.
ترفع با اشاره به این‌که کریدور شمال و جنوب از دو کارگروه فرآیندی و حمل و نقلی و نیز کارگروه گمرکی تشکیل شده است، اظهار کرد: باید مسائل فرآیندی، حمل و نقلی و گمرکی برای پیشبرد امور حل شود و هر چند توافق بین دولت‌ها صورت می‌گیرد، اما به طور حتم تسهیل‌گری برای بخش خصوصی مهم‌ترین برنامه است.
وی ادامه داد: انتقادی که در این راستا مطرح می‌شود این است که بخش خصوصی و دولت در زمان مناسبی صدای یکدیگر را نمی‌شنوند و باید برای جلوگیری از چنین مشکلی مکانیزم مناسبی طراحی شود و تمامی تشکل‌های حمل و نقل ملی و کشوری دور یک میز جمع شوند.
مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که اگر قصد داریم وضع حمل و نقل در کشور بهبود یابد باید هماهنگی بین بخش خصوصی و دولتی را رقم بزنیم، گفت: شرکت حمل و نقل بین‌المللی و کامیون‌داران متولی امر ترانزیت هستند و وزارت راه و شهرسازی به عنوان تسهیل‌گر و نه متولی فعالیت می‌کند.
وی با بیان این‌که کلیه بنادر جنوبی کشور می‌توانند پذیرای انتقال بار هند باشند، ادامه داد: چابهار در اولویت هند قرار دارد و مسیر کریدور شمال – جنوب با ورود به بنادر جنوبی ایران و خروجی از سه مسیر شرق دریای خزر، غرب دریای خزر و دریای خزر تعریف شده است و شامل حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای می‌شود.
مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در بخش ریلی و جاده‌ای مذاکرات متعددی صورت گرفته است تا شاهد بازبینی در بخش تعرفه‌ها به منظور کاهش هزینه‌ها برای بخش خصوصی باشیم و این اتفاق بالاترین مزیتی است که می‌تواند فعالیت بخش خصوصی را تسهیل نماید.
ترفع با بیان این‌که هرچه اتصالات ریلی کامل‌تر شود پیوستگی ریلی افزایش می‌یابد، گفت: این اتفاق موجب روان‌تر شدن و کم هزینه‌تر شدن عبور بار می‌شود و در نهایت سبب خواهد شد میزان بار بیشتری منتقل شود.
وی همچنین در خصوص فعالیت کریدورهای رقیب کریدور شمال – جنوب خاطر نشان کرد: همه کشورها قصد دارند از فرصت‌های ترانزیتی خود به نحو مطلوب استفاده کنند و در همین راستا از ظرفیت‌های تعرفه‌ای و هزینه‌ای به نحو مطلوب بهره‌مند می‌شود، اما نکته‌ای که وجود دارد کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد قابل دور زدن نیست و باید در راستای ایجاد مزیت‌های هزینه‌ای و تعرفه‌ای تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم.
مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که تعرفه‌های حمل و نقلی در حوزه جاده و ریل و نیز در خصوص تسهیلات گمرکی است، خاطر نشان کرد: قصد داریم راهکارهای تبادل اطلاعات به صورت اینترنتی بین گمرکات را عملیاتی کنیم تا بار در حداقل زمان ممکن در گمرکات متوقف شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر کریدور شمال – جنوب در حوزه ترانزیتی، بیان کرد: بین کشورهای مختلف تجارت قابل توجهی وجود دارد و انتقال بار از ایران به روسیه در حال جریان است.
ترفع با اشاره به این‌که مراکز لجستیکی جانمایی شده و با فعالیت مشترک که مراکز لجستیکی بین‌المللی شاهد ایجاد زنجیره تأمین بین‌المللی خواهیم بود، اظهار کرد: ما صرفاً رویکرد حمل و نقل بار به کریدورها را نخواهیم داشت و قصد داریم با ایجاد ظرفیت‌های گردشگری و مدیریت کریدورها به صورت یکپارچه به نحوی مطلوب‌تر عمل کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن