اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ضرورت توسعه نقش‌آفرینی موثر روابط عمومی در تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی

 در حالی که کشور از نظر شرایط اقتصادی ، در دوره خاصی به سر می برد، نقش روابط عمومی نهادهای اقتصادی دولتی و خصوصی در ارائه و انتقال اطلاعات و داده‌های درست و هدفمند بیش از همیشه احساس می‌شود. تا جایی که بسیاری از متخصصان علوم ارتباطات و کارشناسان اقتصادی، محدود شدن ارائه آمار و اطلاعات، به‌ویژه در برخی نهادهای اقتصادی، عدم ایجاد ارتباط موثر با رسانه‌ها و گروه‌های مرجع جامعه و پرهیز از شفاف‌سازی به خاطر مصلحت‌اندیشی را از جمله عواملی می‌دانند که  اثرات زیان‌بار و تشدیدشونده‌ای در جامعه داشته است.

ضرورت اصلاح این رویکرد و ایفای نقش موثر روابط عمومی نهادهای بخش خصوصی باعث شد تا مساله اصلی دیدار اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی با معاونان و مدیران ارشد اتاق بازرگانی تهران به بررسی راه‌های همکاری دوجانبه برای فعال‌سازی و توانمندسازی روابط عمومی تشکل‌های اقتصادی اختصاص یابد. در این نشست که در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، دو طرف با ارائه نقطه‌نظرات، توانمندی‌ها و راه‌های تعامل و همکاری دوجانبه بر لزوم ایفای نقش بیشتر روابط عمومی‌ها و توجه مدیران بخش خصوصی به حوزه روابط عمومی تاکید کردند.

چرخش از تکیه به دولت به همراهی با بخش خصوصی

در آغاز این دیدار رئیس هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران با ارائه تاریخچه‌ای از فراز و فرود این انجمن به ضرورت پویایی و فعالیت بیشتر این نهاد مدنی اشاره کرد و از تلاش‌های هیات مدیره کنونی برای بسترسازی دور تازه‌ای از حیات انجمن سخن گفت. خسرو رفیعی با بیان این که انجمن حدود سه هزار عضو حقیقی و حقوقی دارد، گفت: انجمن دوره‌های اوج و حضیض را تجربه کرده است و اکنون تلاش اعضای هیات مدیره و هم‌چنین دولت بر این است که انجمن روابط عمومی مجدد احیا و البته توانمند شود و سنگ‌بنای درستی در این نهاد جامعه مدنی گذاشته شود که می‌تواند نقش انکارناپذیری در هدایت صحیح روابط عمومی‌ها در سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی داشته باشد.

رفیعی با اشاره به دیدار اعضای هیات مدیره انجمن با علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفت: آقای ربیعی در دیداری که با ایشان داشتیم توصیه داشت که به سراغ بخش خصوصی برویم و با توجه به ماهیت غیردولتی بودن انجمن، بتوانیم با همراهی و همکاری بخش خصوصی به حوزه روابط عمومی در کشور جان تازه‌ای ببخشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران هم‌چنین اذعان کرد که به دلیل حضور پررنگ روابط عمومی نهادهای دولتی در انجمن و اساساً دولتی بودن غالب امور در ساختار نظام حکمرانی کشور، در دهه‌های۷۰ و ۸۰ که فعالیت‌های انجمن بیشتر بوده است، توجه و تمرکز نیز روی روابط عمومی سازمان‌های دولتی قرار گرفته و از بخش خصوصی غفلت شده است. او گفت: امیدواریم با کمک و همراهی اتاق بازرگانی، به عنوان پارلمان بخش خصوصی، این مساله نیز اصلاح شود و راه درستی در پیش گرفته شود.

جواد قاسمی، عضو هیات مدیره و دبیرکل انجمن روابط عمومی ایران که سابقه ریاست این انجمن را نیز در کارنامه دارد، با اشاره به این که سابقه کاری تشکل‌های مدنی روابط عمومی به سال‌های قبل از انقلاب بازمی‌گردد عنوان کرد که حتی در سال ۱۳۴۸ اجلاسی جهانی در کشورمان توسط تشکل وقت برگزار شده است.

قاسمی با تاکید بر نقش موثر روابط عمومی در توسعه سازمان‌ها، یک مدیر خوب روابط عمومی را مدیری توصیف کرد که سازمان متبوعش را به خوبی بشناسد، به حوزه کاری سازمان علاقمند و مسلط باشد، مورد اعتماد مدیران سازمان باشد و خلاقیت و نوآوری داشته باشد. او عنوان کرد که با شناختی که از فعالیت‌های روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران دارد، این مولفه‌ها را قابل مشاهده و ملموس دیده است.

ابراهیم رستمیان نیز با بیان این که ویژگی عمده نهادهایی چون انجمن روابط عمومی ایران، استقلال آنهاست، بر ضرورت همکاری و تعامل انجمن با نهادهایی چون اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد. این پیشکسوت حوزه‌های روزنامه‌نگاری و روابط عمومی افزود: در اقتصاد ایران مساله تعارض منافع بسیار پررنگ است و متاسفانه گفتمانی بین گروه‌های دارای تعارض منافع شکل نگرفته است. روابط عمومی‌ها به ویژه روابط عمومی اتاق بازرگانی این توانایی را دارد که شکل مناسبی از گفت‌وگو را بین این گروه‌ها شکل دهد تا تعارض منافع به‌جای به بن‌بست کشیدن فعالیت‌های اقتصادی، موجب شکوفایی اقتصاد در حوزه‌های دارای مزیت شود که انتفاع آن برای همگان است.

حمید صدیق‌پور نیز با اشاره به این که حضورش در بنگاه‌های اقتصادی باعث شده آشنایی بیشتری با اتاق بازرگانی داشته باشد تاکید کرد که انجمن روابط عمومی ایران می‌تواند به پویایی روابط عمومی در تشکل های اقتصادی اتاق تهران کمک کند.

ناصر رزاق‌منش نیز با اشاره به جایگاه اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی عنوان کرد که اتاق باید قدرت چانه‌زنی خود را با راهبردهای حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و کمک اعضا و فعالان اقتصادی  در حوزه های مختلف افزایش دهد تا اقتدار اتاق دراین حوزه ها از سوی دولت بیشتر به رسمیت شناخته شود.

ابوالقاسم حکیمیان، دیگر عضو هیات مدیره انجمن نیز، با اشاره به تجربه طولانی خود در کار روابط عمومی نهادهای مختلف و هم‌چنین ارتباط و تعامل نزدیک با واحدهای روابط عمومی سازمان‌ها و نهادهای مختلف در داخل و خارج از کشور، روابط عمومی اتاق تهران را از نظر تنوع و کیفیت فعالیت‌ها و اقدامات کم‌نظیر خواند. او افزود: متاسفانه هنوز هم مدیران نهادها و سازمان‌های دولتی، روابط عمومی را نمی‌شناسند و با کارکردهای آن آشنا نیستند.

خدمات متنوع روابط عمومی اتاق تهران برای مخاطبان متفاوت

در ادامه این نشست، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران نیز به شرح مختصری از فعالیت‌های اتاق بازرگانی تهران پرداخت. مصطفی درویشی در ارائه گزارش خود به تنوع فعالیت‌های روابط عمومی از تهیه و انعکاس اخبار و گزارش‌ها در سایت اتاق تا تولید پادکست، کتاب صوتی، محتوای تصویری، نشریه اقتصادی و …. اشاره کرد و آن را حاصل تلاش نیروهای روابط عمومی و هماهنگی این واحد با مدیریت کلان اتاق بازرگانی دانست.

درویشی با بیان این که رتبه سایت اتاق بازرگانی تهران در سایت الکسا ۱۰۹۲ و روند آن نیز کاهنده و مداوم رو به بهتر شدن است، گفت: با توجه به این که سایت اتاق بازرگانی تهران، یک سایت تخصصی و خدمات‌محور محسوب می‌شود و در کنار آن اخبار و گزارش‌هایی هم در حوزه‌های اقتصادی و بازرگانی برای فعالان بخش خصوصی و صاحبان کسب و کار تولید و منتشر می‌کند، قرار گرفتن در چنین رتبه‌ای جای خرسندی دارد. ضمن این که این رتبه با تلاش همکاران روابط عمومی برای تولید محتوای به روز و مورد نیاز مخاطبان هم‌چنان رو به کاهش و بهتر شدن است .

او هم‌چنین در ادامه به حوزه متنوع فعالیت‌های روابط عمومی اتاق تهران اشاره کرد و از خدمات مختلفی گفت که روابط عمومی برای مراجعان، اعضای اتاق، جامعه فعالان اقتصادی و عموم مردم ارائه می‌دهد، خدماتی که هر کدام با توجه به ویژگی‌های جامعه هدف و مخاطب، خصیصه‌های خاص خودش را دارد. او گفت: اگرچه وظیفه و مسئولیت روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران خدمت‌رسانی به اعضاست اما ما محدود به این گروه نماندیم و برای بالا بردن سطح دانش و آگاهی عموم مردم از مفاهیم اقتصادی، دست به انتشار کتاب‌هایی خواندنی در این حوزه زدیم که علاوه بر چاپ و توزیع فیزیکی کتاب‌ها، نسخه پی‌دی‌اف آن را هم به طور رایگان در اختیار عموم برای مطالعه قرار دادیم.

مصطفی درویشی هم‌چنین راه‌اندازی استودیو اتاق تهران را گام تازه‌ای برای تولید محتوای مورد نیاز جامعه و موردپسند مخاطب دانست و گفت: اگرچه راه‌اندازی استودیو اتاق تهران با شیوع و همه‌گیر کرونا مواجه شد که فاصله‌گذاری اجتماعی از الزامات آن است اما ما در این دوره هم استودیو را به خدمت جامعه درآوردیم و ویدئوهایی آموزشی با حضور افرادی چون علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران تهیه و تولید کردیم که در دوران قرنطینه بازدید بسیار بالایی از سوی مردم داشت.

مدیرحوزه ریاست و روابط عمومی اتاق تهران همچنین در گزارش خود به انتشار منظم نشریه آینده‌نگر، سایت انگلیسی اتاق، سایت خبری و صفحات ویژه‌ای که برای بخش‌های مختلف اتاق در سایت دیده شده است، راه‌اندازی اپلیکیشن اتاق، فعالیت اتاق تهران در حساب‌های رسمی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، همکاری با سایر واحدهای اتاق برای تولید محتوا از فعالیت‌ها و اقداماتشان و …. اشاره و دیگر فعالیت‌های روابط عمومی را برای اعضای هیات مدیره انجمن تشریح کرد.

همه فعالیت‌های اتاق بازرگانی، مرتبط با روابط عمومی است

معاون کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران نیز که در این نشست حضور داشت، در سخنانی با اشاره به این که حیات هر سازمان و نهادی به گردش اطلاعات بستگی دارد، نقش روابط عمومی را در انعکاس و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های اتاق بازرگانی تهران، غیرقابل انکار خواند و گفت: تمام فعالیت‌های اتاق بازرگانی تهران وابسته و مرتبط با روابط عمومی است.

هومن حاجی‌پور، با بیان این که ماموریت اتاق بازرگانی پایش فضای کسب و کار است، گفت: اتاق حدود ۲۰ هزار عضو حقیقی و حقوقی دارد و که در وهله اول باید به آنها خدمت بدهد. هم‌چنین در حوزه ارتباطات و روابط بین‌الملل با نهادهای بخش خصوصی و دولتی ارتباط می‌گیرد تا فرآیند تجارت و مبادله را تسهیل کند و در نهایت تلاش می‌کند ارتباط تخصصی و فنی بین تشکل‌های بخش خصوصی را ایجاد و سازماندهی کند.

معاون کسب و کار اتاق تهران تاکید کرد که در همه این موارد نقش موثر روابط عمومی غیرقابل انکار است و روابط عمومی اتاق تهران به خوبی از عهده تمامی این مسئولیت‌ها برآمده است. معاون کسب‌وکار اتاق تهران ابراز امیدواری کرد که اتاق و انجمن بتوانند برای ارتقا کیفیت حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی در بخش خصوصی و اثرگذاری بر روابط عمومی‌های دولتی همکاری داشته باشند.

همکاری دوجانبه برای آموزش روابط عمومی تشکل‌ها

مدیر امور تشکل‌ها و منابع انسانی اتاق بازرگانی نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های اتاق در حوزه تشکلی از جمله ثبت ۲۷ تشکل استانی در اتاق تهران و خدمات‌دهی به بیش از ۲۰۰تشکل‌ ثبت‌شده در اتاق بازرگانی تهران و ایران ، از راه‌اندازی خانه تشکل‌ها به عنوان یک اقدام ماندگار یاد کرد که باعث ایجاد انسجام در تشکل‌ها حول اتاق تهران و تقویت بنیه آنها شده است.

غلامرضا ملکی افزود: با کمک روابط عمومی اتاق تهران در حال تدوین برنامه‌ای برای اصلاح ساختار روابط عمومی تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی هستیم که در این حوزه می‌توانیم از کمک و مشاوره انجمن روابط عمومی ایران نیز بهره ببریم.

مدیر موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق بازرگانی تهران هم در این دیدار با اشاره به قرار گرفتن ۱۴ دوره آموزشی در حوزه روابط عمومی برای تشکل‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی، اعلام کرد که این موسسه آمادگی کامل دارد تا در حوزه آموزش از توانایی‌ها و ظرفیت‌های انجمن روابط عمومی ایران استفاده کند.

وحید تقی‌خانی با تاکید بر اهمیت مقوله آموزش در توانمندسازی افراد و سازمان‌ها با استقبال از همکاری آموزشی با انجمن عنوان کرد که دو طرف می‌توانند با بحث و بررسی هدفمند به یک چارچوب مشخص برسند که در آن از ظرفیت و توانایی‌های انجمن در حوزه آموزش فعالیت‌های روابط عمومی به تشکل‌های و بنگاه‌های بخش خصوصی بهره لازم برده شود.

در انتهای این نشست، اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران از استودیو اتاق بازرگانی تهران بازدید کردند و با امکانات و ظرفیت‌های آن آشنا شدند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن