اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

صنعت گردشگری ایران چگونه در مسیر احیا قرار ‌می‌گیرد؟

در هجدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

 برآوردهای فعالان حوزه گردشگری حکایت از آن دارد که زیان ناشی از شیوع کرونا به صنعت گردشگری تنها در ماه‌های اسفند و فروردین ماه به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان ‌می‌رسد و این زیان معیشت ٢۴٠ هزار نفر که به صورت مستقیم و ۵۵٠ هزار نفر که به صورت غیرمستقیم در آن مشغول به کارند را در مخاطره قرار داده است. فعالان این حوزه البته بسته حمایتی دولت برای کاهش خسارات این صنعت را فاقد اثر ‌می‌خوانند و البته پیشنهاداتی برای کمک به احیای این صنعت به دولت ارائه کرده‌اند.

تحلیل وضعیت کنونی صنعت گردشگری و چگونگی کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در این صنعت که گفته ‌می‌شد، به صورت ۱۰۰ درصدی متحمل زیان شده است در دستور هجدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران قرارگرفت و تعدادی از فعالان این حوزه در این جلسه از طریق ویدئوکنفرانس به بررسی این موضوعات پرداختند.

در این جلسه، رضا جمیلی یکی از فعالان حوزه گردشگری با اشاره به اینکه سازمان جهانی گردشگری از کوچک شدن اندازه بازار گردشگری به میزان۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار در اثر بیماری کرونا خبر داده است، افزود: به گزارش این نهاد ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار گردشگری تحت تاثیر شیوع ویروس کووید۱۹ از دست خواهد رفت. این در حالی است که این خسارت بیشتر متوجه آسیا و اقیانوسیه خواهد بود. از این رو کشورها باید برای احیای این صنعت بهره‌وری را ارتقا دهند.

او سپس پیشنهاد کرد که کمیسیون گردشگری اتاق تهران، سندی را برای احیای این صنعت در ایران تدوین کند که شامل مواردی چون معافیت‌های مالیاتی و امهال بدهی‌های بیمه‌ای باشد که از طریق اتاق تهران به دولت ارائه شود. جمیلی افزود: ما سند سازمان جهانی گردشگری برای عبور از بحران ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ را ترجمه کرده‌ایم. اگرچه، در آن مقطع، صنعت گردشگری با ۴ درصد افت مواجه شد و با افت فعلی قابل مقایسه نیست اما الگوی بهتری در اختیار نداریم. بنابراین، این سند به زودی در اختیار هیات رییسه اتاق تهران قرار خواهد گرفت.

افسانه احسانی، یکی دیگر از فعالان این حوزه نیز بر این باور بود که اکنون بهترین زمانی برای آموزش و ظرفیت‌سازی در حوزه گردشگری است. او با تاکید بر اهمیت حمایت اتاق بازرگانی تهران از این ظرفیت‌سازی گفت: با یک برنامه مدون ‌می‌توان جامعه را برای گردشگری در دوران پساکرونا آماده کرد. در عین حال باید اقداماتی را که سایر کشورها برای احیای صنعت گردشگری به انجام ‌می‌رسانند، مورد مطالعه قرار دهیم.

آرش انیسیان از فعالان حوزه گردشگری سلامت نیز به این نکته اشاره کرد که نمی‌توان روی رونق گردشگری در تابستان سال ۱۳۹۹حساب باز کرد؛ چرا که زیرساخت‌ها بسیار آسیب دیده‌اند. او افزود: اکنون بهترین زمان است که اکوسیستم سنتی گردشگری به سوی مدرن شدن حرکت کند. در واقع باید زیرساخت‌ها به نحوی ایجاد شود که سنتی‌ها به مدرن شدن تشویق شوند.

انیسیان در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد که شیوع ویروس کرونا ‌می‌تواند یک فرصت برای ایران در حوزه گردشگری سلامت ایجاد کند و بدین ترتیب ایران بازار کشورهای نظیر هند، امارات و ترکیه را به دست آورد.

محمد ملک‌شاهی از فعالان حوزه گردشگری عشایر نیز گفت: در این شرایط به دولت امیدی نیست و باید دستمان را روی زانوی خودمان بگذاریم و بایستیم. در این مقطع یکی از مهمترین اقدامات آن است که مشکلات قانونی استارت‌آپ‌ها را بیابیم و آنها را اصلاح کنیم.

رضا جمیلی نیز تاکید کرد که لازم است، یک بار برای همیشه در مورد فعالیت استارت‌آپ‌ها به‌ویژه در حوزه گردشگری مجوززدایی صورت گیرد.

هادی شجری، فعال حوزه گردشگری سلامت، هم با بیان اینکه گردشگری سلامت از شرایط پیش آمده بیشترین آسیب را متحمل شده توضیح داد: فعالیت در این بخش به صفر مطلق رسیده است. در شرایط کنونی، دریافت وام کم‌بهره نیز ما را بدهکارتر ‌می‌کند. بنابراین اکنون بهترین راهکار این است که تا حد ممکن چراغ‌ها را خاموش کرده و از هزینه‌ها بکاهیم تا دست کم کسب و کار خود را از دست ندهیم. ضمن این که مجوززدایی از گردشگری نیز ضرورت‌هاست.

پس از آنکه حاضران این نشست، پیشنهادات دیگری را نیز مطرح کردند، مقرر شد این پیشنهادات مورد جمع‌بندی قرار گرفته و در اختیار هیات رئیسه اتاق تهران قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن