اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

صنعت ساختمان در مسیر بهبودی است

صنعت ساختمان از صنایع پیشران در رونق اقتصاد کشور به شمار می رود که در دهه ۹۰ متاثر از متغیرهای کلان در فصولی به رکود فرورفته است. گزارش مرکز آمار از عملکرد اقتصاد کشور در سال ۹۸ نشان می دهد که بخش ساختمان در سال های ۹۱، ۹۲، ۹۴ و  ۹۷  رشد منفی را ثبت کرده است. در سال ۹۱ رشد ارزش افزوده این بخش به ۲۰.۱- درصد بوده است. این بخش در سال ۹۲ رشد ۳.۷- درصدی و در سال ۹۴ رشد ۷.۷- درصدی را ثبت کرده است. هم چنین این بخش در همه فصول سال ۹۷ هم رشد منفی را ثبت کرده و در نهایت  ارزش افزوده آن در این سال به  ۴.۲- درصد رسیده است.
در سال ۹۸، به دلیل رونق بازار مسکن تمایل و سیاست های تشویقی در بخش ساختمان، این بخش به رونق نسبی در سه فصل رسیده است. با این حال بخش ساختمان در فصل زمستان عملکرد ضعیفی در مقایسه با فصول گذشته سال ۹۸ داشته و کاهش ۲.۶ درصدی را ثبت کرده است. مرکز آمار در گزارش خود اعلام کرده به احتمال زیاد همه گیری بیماری کرونا نقش موثری در کاهش فعالیت های ساختمانی و کاهش ارزش افزوده این بخش در فصل زمستان سال گذشته داشته است. ارزش افزوده بخش ساختمان به طور کلی در سال ۹۸، ۶.۱ درصد افزایش یافته است.
با وجود ادامه محدودیت ها به دلیل همه گیری کرونا اما گزارش های تازه از وضعیت بخش ساختمان گویای رشد این بخش است. اتاق تعاون گزارش «شامخ» ساختمان در خردادماه را منتشر کرد ه که نشان می دهد با توجه به رکود  فعالیت‌های ساختمانی در دو ماه نخست سال و رشد آرام  افزایش فعالیت‌ها در خردادماه، شاخص “میزان فعالیت های انجام شده (تولید و یا ارائه خدمات) ” نسبت به ماه قبل کمی افزایش یافت. براین اساس، عدد شامخ کل ۶۴.۳۶ نشان‌دهنده بهبود اندک وضعیت بخش ساختمان در خرداد ۹۹ نسبت به ماه قبل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن