اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

صادرات محصولاتی که با یارانه تولید شده به نفع اقتصاد کشور نیست

دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران علت اصلی تخصیص یارانه به نهاده های تولیدی برای تولید برخی کالاهای استراتزیک مانند فرآورده های لبنیاتی را ثبات قیمت و رشد یا حفظ سرانه مصرف مناسب در همه اقشار جامعه بالاخص در دهک های پایین درآمدی را اعلام کرد و افزود: دولت سالانه یارانه سنگینی به تامین خوراک دام تخصیص می دهد و دلیل مناسب بودن قیمت لبنیات در کشور ما پرداخت یارانه به نهاده های دامی است، به طور طبیعی وقتی محصولی با یارانه تولید می شود باید در داخل کشور مصرف شود، هرچند شخصا پرداخت ارز ارزان قیمت به نهاده های دامی را اشتباه می دانم اما با توجه به  وجود رویه فوق کالاهای تولیدی با آن ارز باید به مصرف داخلی برسد.
کاوه زرگران وجود مازاد تولیدی در مورد برخی محصولات لبنی در کشور را ناشی از شرایط اقتصادی دانست و گفت: به دلیل افت قدرت خرید خانوار، سرانه مصرف لبنیات در کشور ما روند کاهشی پیدا کرده که یکی از دلایل آن قیمت تمام شده این کالاست ، یعنی علی رغم پرداخت یارانه غیر مستقیم برای پایین نگه داشتن قیمت لبنیات باز هم بخشی از مردم قدرت خریدشان نسبت به گذشته کمتر شده است.
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذای ایران در ادامه تاکید کرد: صادرات دستاورد بزرگی است اما صادرات محصولی که با یارانه تولید شده و مزیت قیمتی پیدا کرده به نفع اقتصاد کشور نیست.
زرگران قیمت شیرخشک در بازارهای جهانی حدود ۲.۲ دلار اعلام کرد و گفت: متاسفانه شیرخشک ایران کمتر از ۲ دلار به فروش می رود و  صادرات آن دستاورد صادراتی محسوب نمی شود و صرفا به علت پرداخت یارانه به مولفه های تولید است که این کالا امکان صادرات دارد؛ این شیر خشک از شیرخام با قیمت مصوب ۲۹۰۰ تومانی تولید می شود و قیمت تمام شده آن با احتساب ارزش افزوده حدود ۲۰ هزار تومان است. صادرکننده آن را کیلویی ۴۰ هزار تومان می فروشد، این  صادرات در حقیقت صادرات یارانه است نه صادرات شیرخشک.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ورود مستقیم دولت را سبب ایجاد اختلال در زنجیره های تولید و توزیع دانست و گفت: دولت علوفه دامی و ذرت را با ارز ۴۲۰۰ تومانی که قیمتی غیرواقعی برای ارز است، وارد می کند اما غیرمنطقی تر از این عمل، صادرات محصولی است که آن را با یارانه تولید کرده ایم. این شیر خشک  سهم أقشار ضعیف از سبد لبنیات  کشور است  که به دلیل شرایط اقتصادی قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده و تبدیل به شیر خشک شده است.
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با تاکید بر اینکه کالایی که برای  مصرف داخلی و با پرداخت یارانه تولید می شود نباید صادر شود گفت: در این شرایط دولت باید برای جلوگیری از هدر رفت یارانه های پرداختی برای  صادرات شیرخشک  عوارض صادراتی در نظر بگیرد تا یارانه پرداختی به نهاده های دامی را از شیرخشک صادراتی دریافت کرده و به خزانه کشور بازگرداند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن