اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

صادرات غیرنفتی ۹۸، مرز ۴۴ میلیارد دلار را رد می کند؟

براساس جدیدترین آمار گمرک ایران، میزان صادرات غیرنفتی در پایان هشت ماه گذشته از سال جاری به ۲۷ میلیارد دلار و میزان واردات به ۲۸.۳میلیارد دلار رسیده است.  میزان صادرات غیرنفتی از نظر وزنی در این بازه زمانی ۸۸ هزار تن بوده که در مقایسه با عدد ۷۵ هزار تن در مدت مشابه در سال گذشته، ۱۶ درصد رشد را نشان می دهد.
آمار گمرک نشان می دهد در هشت ماه گذشته از سال جاری، ۲۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۸.۳ میلیارد دلار به کشور وارد شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار کاهش از نظر ارزشی را نشان می دهد. در هشت ماه گذشته از سال ۹۷، ۲۱.۷ هزار تن کالا به ارزش ۲۹.۸ میلیارد دلار به ایران وارد شده بود. به عبارت دیگر  میزان واردات کشور در ۸ ماه امسال از لحاظ وزنی افزایش ۱.۵ درصدی و از لحاظ ارزش نیز کاهش ۴.۸ درصدی داشته است. چین اولین مقصد کالهای صادراتی ایران است. عراق، امارات، ترکیه و افغانستان در رده های بعدی قرار گرفته اند. چین هم چنین اولین کشور صادرکننده به ایران است و امارات، ترکیه، هند و آلمان دیگر مبادی وارداتی به ایران بودند.
رییس سازمان توسعه تجارت در آذرماه در گفت وگو با دنیای اقتصاد پیش بینی کرد که صادرات غیرنفتی ایران به رقمی نزدیک به ۴۴ میلیارد دلار در سال ۹۸ برسد یعنی به میزان صادرات غیرنفتی ثبت شده در سال ۹۷. به گفته رییس سازمان توسعه تجارت در سال گذشته بخشنامه های زیادی صادر شده اما در سال جاری تعدد بخشنامه ها کمتر شده است. در واقع براساس آماری که مسعود خوانساری رییس اتاق تهران از صدور بخشنامه ها در سال گذشته گفته، در سال ۹۷، طی پنج ماه، ۴۰ بخشنامه تدوین شده بود. در سال گذشته بارها صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی نسبت به تصمیمات ناگهانی مسئولان وزارت صمت اعتراض کرده بودند. 
زادبوم در این باره به دنیای اقتصاد گفت: «اینکه برخی عنوان می‌کنند که جلوی صادرات ما را می‌گیرید و مشکل ایجاد می‌کنید، اشتباه است. این استنباط اشتباهی است که برخی فکر می‌کنند ما یک‌شبه تصمیم می‌گیریم و فردا اجرا می‌کنیم. در هر صورت مسوولیتی که وزارت صمت دارد، هم تنظیم بازار داخل را برعهده دارد و هم مدیریت صادرات و واردات را. بنابراین ممکن است تصمیماتی گرفته شود که متاثر از شرایط ویژه کنونی است؛ اما در سال ۹۸ تعدد بخشنامه‌ها به حداقل رسید و حتی در زمینه ارزی فقط یک بخشنامه داشتیم. ما نیز سعی می‌کنیم این روند را ادامه دهیم». 
ثبات بخشنامه ای درحالی مورد اشاره سیاستگذاران و مسئولان دولتی قرار گرفته که به گفته مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران، ١۵ ارگان در امور واردات و صادرات دخالت می کنند. خوانساری در همایش مبارزه با فساد گفت: «دخالت ۱۵ ارگان در امر تجارت باعث شده، ورود یا صادرات کالا ماه ها طول بکشد درحالیکه این فرایند در کشورهای دیگر یک روزه انجام می شود». 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن