اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

صادرات شیرخشک دستاورد نیست

کاوه زرگران، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

علت اصلی تخصیص یارانه به نهاده‌های تولیدی برای تولید برخی کالاهای استراتژیک مانند فرآورده‌های لبنیاتی را ثبات قیمت و رشد یا حفظ سرانه مصرف مناسب در همه اقشار جامعه بالاخص در دهک‌های پایین درآمدی است.

🔺دولت سالانه یارانه سنگینی به تامین خوراک دام تخصیص می‌دهد و دلیل مناسب بودن قیمت لبنیات در کشور ما پرداخت یارانه به نهاده‌های دامی است، به طور طبیعی وقتی محصولی با یارانه تولید می‌شود باید در داخل کشور مصرف شود، هرچند شخصا پرداخت ارز ارزان‌قیمت به نهاده‌های دامی را اشتباه می‌دانم اما با توجه به وجود رویه فوق کالاهای تولیدی با آن ارز باید به مصرف داخلی برسد.

🔺صادرات دستاورد بزرگی است اما صادرات محصولی که با یارانه تولید شده و مزیت قیمتی پیدا کرده به نفع اقتصاد کشور نیست. دولت علوفه دامی و ذرت را با ارز ۴۲۰۰ تومانی که قیمتی غیرواقعی برای ارز است، وارد می‌کند اما غیرمنطقی‌تر از این عمل، صادرات محصولی است که آن را با یارانه تولید کرده‌ایم.

🔺قیمت شیرخشک در بازارهای جهانی حدود ۲.۲ دلار است. متاسفانه شیرخشک ایران کمتر از ۲ دلار به فروش می‌رود و صادرات آن دستاورد صادراتی محسوب نمی‌شود و صرفا به علت پرداخت یارانه به مولفه‌های تولید است که این کالا امکان صادرات دارد.

🔺این شیرخشک از شیرخام با قیمت مصوب ۲۹۰۰ تومانی تولید می‌شود و قیمت تمام شده آن با احتساب ارزش افزوده حدود ۲۰ هزار تومان است. صادرکننده آن را کیلویی ۴۰ هزار تومان می‌فروشد، این صادرات در حقیقت صادرات یارانه است نه صادرات شیرخشک.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن